日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN432/HN432HN432 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
【2024.7.3 付変更】 担当者 山本 尚樹 → 筒井 亜湖 |
Students learn about the connection between the knowledge in perceptional psychology and modelled expression.
Students mainly receive lectures on the ways the knowledge in psychology of perception is related to modelled expression and its evaluation (it doesn't include anything from psychiatry).
From the current trends in psychology and scientific appropriateness, the idea is to lay emphasis on the ways this knowledge connects to the hints for modelling activities.
Also, several time blocks would be devoted to an intensive course needed to obtain basic understanding of the color essential for visual expression. Therefore, the contents of the course might deviate slightly from the plan below, depending on the progress.
1 | イントロダクション |
2 | 形の知覚 |
3 | 奥行きの知覚 |
4 | 運動の知覚 |
5 | 錯視 |
6 | 色彩の基礎1 |
7 | 色彩の基礎2 |
8 | 色彩の基礎3 |
9 | 色彩と照明 |
10 | 色彩とイメージ |
11 | 身体行為とアート |
12 | 造形評価の心理構造1 |
13 | 造形評価の心理構造2 |
14 | 造形評価の心理構造3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特に必要ないが、講義の内容が身の回りのデザインやアートとどのように関わるか、普段から注意して見て欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な場合は授業内で配布する。 |
授業内で指示する。
【2024.7.3 付変更】
授業の内容・授業計画:一部変更
知覚に関わる心理学の知見と造形表現の関わりを学ぶ。
Students learn about the connection between the knowledge in perceptional psychology and modelled expression.
主には知覚に関わる心理学的知見がどのように造形表現やその評価に関連しているか、講義を行う(精神医学的な知見は扱わない)。
心理学の現在の動向や学問的な妥当性よりも、それらの知見がどのように造形活動のヒントに繋がるか、ということに力点を置くつもりである。
また、視覚的な表現を行う際に必須となる、色彩についての基礎的な理解が得られるよう、途中何コマか集中して講義を行う。なお、授業内容は進行の度合いに応じて下記の計画から若干変更する可能性がある。
Students mainly receive lectures on the ways the knowledge in psychology of perception is related to modelled expression and its evaluation (it doesn't include anything from psychiatry).
From the current trends in psychology and scientific appropriateness, the idea is to lay emphasis on the ways this knowledge connects to the hints for modelling activities.
Also, several time blocks would be devoted to an intensive course needed to obtain basic understanding of the color essential for visual expression. Therefore, the contents of the course might deviate slightly from the plan below, depending on the progress.
1 | イントロダクション |
2 | 形の知覚 |
3 | 奥行きの知覚 |
4 | 運動の知覚 |
5 | 錯視 |
6 | 色彩の基礎1 |
7 | 色彩の基礎2 |
8 | 色彩の基礎3 |
9 | 色彩と照明 |
10 | 色彩とイメージ |
11 | 身体行為とアート |
12 | 造形評価の心理構造1 |
13 | 造形評価の心理構造2 |
14 | 造形評価の心理構造3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特に必要ないが、講義の内容が身の回りのデザインやアートとどのように関わるか、普段から注意して見て欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な場合は授業内で配布する。 |
授業内で指示する。
【2024.7.3 付変更】
授業の内容・授業計画:一部変更