日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN438/HN438HN438 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
芸術と人間 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students learn the possibility to think about art regardless of the limits of fine and non-fine arts. Students gather their own clues for studying art after obtaining the knowledge about the theory of art from various thinkers. Also, they stock knowledge about various works of art.
Students cross the limits of fine and non-fine arts, thus learning about art as human activity based on the views of anthropology. This study happens across the framework of the related fields, like art history, cultural anthropology, aesthetics, philosophy and religious studies. This class handles the art anthlopology of Taro Okamoto. It also features the thinkers like Georges Bataille, Walter Benjamin, Wilhelm Worringer, Gilles Deleuze and Félix Guattari, and Georges Didi-Huberman.
1 | ガイダンス。芸術人類学と岡本太郎について。 |
2 | 岡本太郎のパリ時代 |
3 | 岡本太郎と民族学と哲学 |
4 | 岡本太郎の対極主義 |
5 | 岡本太郎の伝統論 |
6 | 岡本太郎の縄文土器論 |
7 | 岡本太郎の縄文土器論とバタイユ、ヴォーリンガー、ドゥルーズ+ガタリの思想 |
8 | 岡本太郎の縄文土器論とバタイユ、ヴォーリンガー、ドゥルーズ+ガタリの思想 |
9 | 岡本太郎とバタイユのケルト芸術論 |
10 | 岡本太郎と万国博覧会 |
11 | 太陽の塔について |
12 | 岡本太郎の日本論 |
13 | 岡本太郎の沖縄文化論 |
14 | 岡本太郎のわが世界美術史 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で配布する資料と紹介する参考文献を読んでください。予習に2時間、復習に2時間を必要とします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岡本太郎 | 岡本太郎の宇宙1-5 | ちくま学芸文庫 | 2011 | 9784480093745 |
2 | ヴォリンゲル | 抽象と感情移入 | 岩波文庫 | 1953 | 4003365011 |
3 | ジョルジュ・バタイユ | 呪われた部分 | ちくま学芸文庫 | 2018 | 9784480098405 |
4 | ジョルジュ・バタイユ | ドキュマン | 河出文庫 | 2014 | 9784309464039 |
5 | ウィルヘルム・ヴォリンガー | ゴシック美術形式論 | 文春学藝ライブラリー | 2016 | 9784168130601 |
6 | ジル・ドゥルーズ、フェリックス・ガタリ | 千のプラトー 上、中、下 | 河出文庫 | 2010 | 9784309463421 |
7 | ジョルジュ・ディディ=ユベルマン | イメージの前で、美術史の目的への問い | 法政大学出版局 | 2018 | 9784588140495 1310 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は教室で指示する。 |
美術と非美術の境界をまたぎ超えて芸術を思考する可能性を学ぶ。さまざまな思想家の芸術論に関する知識を獲得して、自分自身で芸術を考察する手がかりを獲得する。また、さまざまな芸術作品についての知識を蓄える。
Students learn the possibility to think about art regardless of the limits of fine and non-fine arts. Students gather their own clues for studying art after obtaining the knowledge about the theory of art from various thinkers. Also, they stock knowledge about various works of art.
美術と非美術という境界を横断しながら、芸術という人間的な営みについて、人類学的な知見に基づいて考察する。この試みは、美術史学、文化人類学、美学、哲学、宗教学…といった従来の枠組みを横断しながら行われる。この講義で取り上げるのは、岡本太郎の芸術人類学である。また、それと関連して取り上げる思想家は、ジョルジュ・バタイユ、ヴァルター・ベンヤミン、ウィルヘルム・ヴォリンガー、ジル・ドゥルーズとフェリックス・ガタリ、ジョルジュ・ディディ=ユベルマンなどである。
Students cross the limits of fine and non-fine arts, thus learning about art as human activity based on the views of anthropology. This study happens across the framework of the related fields, like art history, cultural anthropology, aesthetics, philosophy and religious studies. This class handles the art anthlopology of Taro Okamoto. It also features the thinkers like Georges Bataille, Walter Benjamin, Wilhelm Worringer, Gilles Deleuze and Félix Guattari, and Georges Didi-Huberman.
1 | ガイダンス。芸術人類学と岡本太郎について。 |
2 | 岡本太郎のパリ時代 |
3 | 岡本太郎と民族学と哲学 |
4 | 岡本太郎の対極主義 |
5 | 岡本太郎の伝統論 |
6 | 岡本太郎の縄文土器論 |
7 | 岡本太郎の縄文土器論とバタイユ、ヴォーリンガー、ドゥルーズ+ガタリの思想 |
8 | 岡本太郎の縄文土器論とバタイユ、ヴォーリンガー、ドゥルーズ+ガタリの思想 |
9 | 岡本太郎とバタイユのケルト芸術論 |
10 | 岡本太郎と万国博覧会 |
11 | 太陽の塔について |
12 | 岡本太郎の日本論 |
13 | 岡本太郎の沖縄文化論 |
14 | 岡本太郎のわが世界美術史 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で配布する資料と紹介する参考文献を読んでください。予習に2時間、復習に2時間を必要とします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岡本太郎 | 岡本太郎の宇宙1-5 | ちくま学芸文庫 | 2011 | 9784480093745 |
2 | ヴォリンゲル | 抽象と感情移入 | 岩波文庫 | 1953 | 4003365011 |
3 | ジョルジュ・バタイユ | 呪われた部分 | ちくま学芸文庫 | 2018 | 9784480098405 |
4 | ジョルジュ・バタイユ | ドキュマン | 河出文庫 | 2014 | 9784309464039 |
5 | ウィルヘルム・ヴォリンガー | ゴシック美術形式論 | 文春学藝ライブラリー | 2016 | 9784168130601 |
6 | ジル・ドゥルーズ、フェリックス・ガタリ | 千のプラトー 上、中、下 | 河出文庫 | 2010 | 9784309463421 |
7 | ジョルジュ・ディディ=ユベルマン | イメージの前で、美術史の目的への問い | 法政大学出版局 | 2018 | 9784588140495 1310 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は教室で指示する。 |