日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN440/HN440HN440 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Develop the ability to analyze visual works and critically discuss them in relation to philosophical concepts.
This course aims to develop the ability to analyze visual works and critically discuss them in relation to philosophical concepts. First, students will explore the principles and characteristics of visual expression based on film theory, visual culture studies, and intellectual history. Then, they will analyze selected films and visual media in connection with philosophical themes. Through this process, students will enhance their critical thinking skills and learn to perceive visual media not merely as entertainment but as a subject of intellectual inquiry.
1 | イントロダクション |
2 | 講義(1) |
3 | 講義(2) |
4 | 作品鑑賞(1) |
5 | 講義(3) |
6 | 講義(4) |
7 | 作品鑑賞(2) |
8 | 講義(5) |
9 | 講義(6) |
10 | 作品鑑賞(3) |
11 | 講義(7) |
12 | 講義(8) |
13 | 作品鑑賞(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,授業内で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。そのほか、授業内で言及・紹介するものを中心に、本や映像作品にできるだけ多く触れること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度、毎回のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
難解な映像作品を扱い、哲学的テーマを展開する予定ですので、抽象度の高い議論に慣れている必要があります。授業計画はあくまで予定です。
映像作品を分析し、哲学的概念と絡めながら論じる力を身につける。
Develop the ability to analyze visual works and critically discuss them in relation to philosophical concepts.
本講義では、映像作品を分析し、哲学的概念と絡めながら論じる力を養うことを目的とする。まず、映画理論や視覚文化論、思想史に基づき、映像表現の原理や特性を学ぶ。その後、具体的な映画や映像作品を取り上げ、哲学的テーマと関連付けながら分析を行う。その際、批判的思考を深めることで、映像を単なる娯楽ではなく、知的探究の対象として捉える力を養う。
This course aims to develop the ability to analyze visual works and critically discuss them in relation to philosophical concepts. First, students will explore the principles and characteristics of visual expression based on film theory, visual culture studies, and intellectual history. Then, they will analyze selected films and visual media in connection with philosophical themes. Through this process, students will enhance their critical thinking skills and learn to perceive visual media not merely as entertainment but as a subject of intellectual inquiry.
1 | イントロダクション |
2 | 講義(1) |
3 | 講義(2) |
4 | 作品鑑賞(1) |
5 | 講義(3) |
6 | 講義(4) |
7 | 作品鑑賞(2) |
8 | 講義(5) |
9 | 講義(6) |
10 | 作品鑑賞(3) |
11 | 講義(7) |
12 | 講義(8) |
13 | 作品鑑賞(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,授業内で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。そのほか、授業内で言及・紹介するものを中心に、本や映像作品にできるだけ多く触れること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度、毎回のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
難解な映像作品を扱い、哲学的テーマを展開する予定ですので、抽象度の高い議論に慣れている必要があります。授業計画はあくまで予定です。