日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN446/HN446HN446 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代芸術の展開 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire the following:
1. An understanding of the basic concepts and major issues in aesthetics.
2. A basic knowledge of the history of contemporary art.
3. A basic understanding of issues related to contemporary art today.
4. A basis for cultivating their own critical thinking about contemporary art.
Contemporary art has redefined the concept of art itself, expanding its methods and media in diverse ways. In this course, we will overview the historical development and theoretical issues of contemporary art since the beginning of the 20th century, while reflecting on its relevance to today's world.
The first few sessions will provide an introduction to aesthetics. We will then survey the development of contemporary art from the early 20th century to the present in roughly chronological order, discussing current issues in contemporary art as needed.
1 | イントロダクション |
2 | 美学の基礎概念と諸問題(1) |
3 | 美学の基礎概念と諸問題(2) |
4 | デュシャンとアヴァンギャルド |
5 | 抽象の展開 |
6 | ポップアート |
7 | ミニマルアート |
8 | コンセプチュアルアート |
9 | ランドアート |
10 | パフォーマンスアート |
11 | 写真と映像 |
12 | デジタル化とインターネット以降の芸術 |
13 | ソーシャリーエンゲージドアート |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておいてください。また、課題としてではありませんが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐々木健一 | 『美学辞典』 | 東京大学出版会 | 1995 | 9784130802000 |
2 | 井口壽乃、田中正之、村上博哉 | 『西洋美術の歴史8 20世紀 : 越境する現代美術』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784124035988 |
3 | ハル・フォスター[他]著;尾崎信一郎[他]編 | 『Art since 1900:図鑑1900年以後の芸術』 | 東京書籍 | 2019 | 9784487810352 |
4 | Jean Robertson, Craig McDaniel | Themes of Contemporary Art: Visual Art After 1980 | Oxford University Press | 2021 | 9780190078331 |
5 | Jens Hoffmann | Show Time: The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art | Thames & Hudson Ltd | 2017 | 9780500292624 |
6 | Amelia Jones (ed.) | A Companion to Contemporary Art Since 1945 | Wiley-Blackwell | 2006 | 9781405135429 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業時に適宜紹介します。 |
(1)美学の基礎的な概念や、主要な問題についての初歩的な知識を身につける。
(2)現代芸術の基本的な流れについて、初歩的な知識を身につける。
(3)現代芸術に関わる、特に今日的な諸問題について概観する。
(4)以上を通して、現代芸術について自分なりに思考していくための基礎を身につける。
Students will acquire the following:
1. An understanding of the basic concepts and major issues in aesthetics.
2. A basic knowledge of the history of contemporary art.
3. A basic understanding of issues related to contemporary art today.
4. A basis for cultivating their own critical thinking about contemporary art.
現代芸術は、芸術の概念そのものを問い直し、その方法や媒体を多様に拡張してきました。本授業では、20世紀以降の現代芸術の歴史的展開と理論的な問題を概観し、その現代的意義について考察します。
最初の数回では、芸術や美的なものについて考えるための学問である、美学の考え方について導入的な講義を行います。それ以降は、20世紀初頭から現在にいたる現代芸術の流れを概ね時系列順に概観していきます。合わせて、現代芸術に関わる、特に今日的な諸問題を随時取り上げて検討します。
Contemporary art has redefined the concept of art itself, expanding its methods and media in diverse ways. In this course, we will overview the historical development and theoretical issues of contemporary art since the beginning of the 20th century, while reflecting on its relevance to today's world.
The first few sessions will provide an introduction to aesthetics. We will then survey the development of contemporary art from the early 20th century to the present in roughly chronological order, discussing current issues in contemporary art as needed.
1 | イントロダクション |
2 | 美学の基礎概念と諸問題(1) |
3 | 美学の基礎概念と諸問題(2) |
4 | デュシャンとアヴァンギャルド |
5 | 抽象の展開 |
6 | ポップアート |
7 | ミニマルアート |
8 | コンセプチュアルアート |
9 | ランドアート |
10 | パフォーマンスアート |
11 | 写真と映像 |
12 | デジタル化とインターネット以降の芸術 |
13 | ソーシャリーエンゲージドアート |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献をあらかじめ読んだり、資料に目を通したりしておいてください。また、課題としてではありませんが、展示や上演の紹介もしばしば行うので、なるべく足を運ぶようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度、プリントもしくはPDFによる資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐々木健一 | 『美学辞典』 | 東京大学出版会 | 1995 | 9784130802000 |
2 | 井口壽乃、田中正之、村上博哉 | 『西洋美術の歴史8 20世紀 : 越境する現代美術』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784124035988 |
3 | ハル・フォスター[他]著;尾崎信一郎[他]編 | 『Art since 1900:図鑑1900年以後の芸術』 | 東京書籍 | 2019 | 9784487810352 |
4 | Jean Robertson, Craig McDaniel | Themes of Contemporary Art: Visual Art After 1980 | Oxford University Press | 2021 | 9780190078331 |
5 | Jens Hoffmann | Show Time: The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art | Thames & Hudson Ltd | 2017 | 9780500292624 |
6 | Amelia Jones (ed.) | A Companion to Contemporary Art Since 1945 | Wiley-Blackwell | 2006 | 9781405135429 |
その他 (Others) | |||||
ほか、授業時に適宜紹介します。 |