日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN449
Theme・Subtitle 非日本語圏の映画における《日本》表象
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2120
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

・In this class, we will examine representations of "Japan," "Japanese culture", or "Japanese" in films (including live action and animation) made in regions outside Japan from the end of the 19 century to 2010s.
・In this class, we learn not only about the value judgment such as "Correct/Incorrect" but also about the process of the generation and transformation of codes and rules around "Japaneseness" within political, social and cultural contexts, in relation to the symbols of "Japan" and "Japanese" in movies.
・They acquire basic knowledge of concepts such as nationalism, Japonism, orientalism, cultural appropriation, and political correctness, and use them to analyze specific works and events.
・To acquire a skill to analyze details of a video work and to make it into a language.

【Course Contents】

In this age of globalization and digital communication, it is not unusual for us to see representations of "Japan" or "Japanese" in films and dramas produced in non-Japanese speaking countries. However, by the end of the 19 century when "motion picture" was first commercialized, Western movies had already started showing "Japan" or "Japanese" on screen. During the golden age of silent films in the 1910s and 1920s, Japanese actors such as Tsuru AOKI and Sessue HAYAKAWA became international star both in the Hollywood and European film industries.
However, conventions and rules of representing "Japan" or "Japanese" has undergone great transformation since the silent film era to 2010s. For example, white actors performing "Japanese" in makeup was common in Hollywood in the first half of the 20 century, but if they took the same approach in the 21 century, they would inevitably be severely criticized as being discriminatory.
Also, the way of representing "Japan" and "Japanese" differs greatly depending on the historical and political relationship between each country that produced films related "Japan" and Japan.
In this class, we will examine non-Japanese (or multilingual) films from early cinema to contemporary Hollywood films, studying several previous scholarly or critical works.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション~今後の授業の進め方について~
2 「サムライ」との遭遇
3 「ゲイシャ」と「ムスメ」(1)
4 「ゲイシャ」と「ムスメ」(2)
5 多言語空間・日本(1)
6 多言語空間・日本(2)
7 映画の中の《日本的空間》(1):廊下と座敷
8 映画の中の《日本的空間》(2):格と対面
9 映画の中の《日本的空間》(3):日本の風呂
10 人力車の映画史
11 《日本的》アクション(1):乱闘の美学
12 《日本的》アクション(2):座頭市世界をゆく
13 アニメーションにおける《日本的なもの》(1)
14 アニメーションにおける《日本的なもの》(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の授業は複数の映画作品を参考映写しつつ進めるが、授業時間内に1本の映画を全編通して上映することは不可能であるため、授業時間外に自分で映画作品を全編通して観る時間及び環境を確保して受講することが望ましい。
授業では下記の映像作品に言及することを予定している。
『ヨシワラ』(マックス・オフュルス監督)
『無法松の一生』(稲垣浩監督)
『羅生門』『七人の侍』『天国と地獄』(黒澤明監督)
『浪花の恋の物語』(内田吐夢監督)
『雨月物語』『祇園の姉妹』(溝口健二監督)
『SAYURI』(ロブ・マーシャル監督)
『沈黙―サイレンス―』(マーティン・スコセッシ監督)
『お嬢さん』(パク・チャヌク監督)
『ラスト・サムライ』(エドワード・ズウィック監督)
『キル・ビル』vol:1(クエンティン・タランティーノ監督)
『東京暗黒街・竹の家』(サミュエル・フラー監督)
『斬る』『座頭市物語』(三隈研次監督)
『新座頭市物語 破れ!唐人剣』(安田公義監督)
『スター・ウォーズ・ストーリー ローグ・ワン』(ギャレス・エドワーズ監督)
『ベイマックス』(ドン・ホール&クリス・ウィリアムズ監督)
『KUBO/二本の弦の秘密』(トラヴィス・ナイト監督)
『犬ヶ島』(ウェス・アンダーソン監督)
『ハウルの動く城』(宮崎駿監督)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 小課題(40%)
備考 (Notes)
授業への参加及び理解状況のチェックのため、LMS上で定期的に小課題を実施する。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 村上由見子 イエロー・フェイス:ハリウッド映画にみるアジア人の肖像 朝日選書 1993 9784022595690
2 中村秀之 敗者の身ぶり―ポスト占領期の日本映画― 岩波書店 2014 9784000244770
3 馬渕明子 舞台の上のジャポニスムー演じられた幻想の〈日本女性〉― NHK出版 2017 9784140912478
4 ジョン・ダワー 容赦なき戦争 平凡社ライブラリー 2001 9784582764192
その他 (Others)
その他、参考文献については必要に応じて授業時もしくはLMSを通じて紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本語の学術的文献を読みこなせること。
授業時間外に映画作品を視聴する手段と時間を確保できること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義資料配布、参考文献紹介、小課題提示等はLMSを通じて行う。

【注意事項 / Notice】