日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN452/HN452HN452 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
〈日本写真〉の基礎を築いた四人の写真家たち |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goals of this course are to (1) obtain basic knowledge about the achievements of the four founders of Japanese photography; and (2) understand their pursuit of the nature of photography as mechanical perception and the meaning of pursuit.
Photography is the image of mechanical perception which had been invented in the modern period of Europe forwarding machine civilization. How has photography, which had appeared in the West, been brought into Japan, and impacted upon it? Then, how the Japanese pioneer photographers, who laid the foundations of photography in Japan, absorbed foreign-made photography and made use of its latent nature of mechanical image as new and their own expressions? By asking these issues, this course introduces the history of Japanese photography from the viewpoint of cooperation between human and mechanical perceptions and explore the conditions of the founders’ photographic works as the examples of the studies of image and embodiment.
1 | イントロダクション |
2 | 写真術の到来 |
3 | 木村伊兵衛の知覚1 |
4 | 木村伊兵衛の知覚2 |
5 | 木村伊兵衛の知覚3 |
6 | 土門拳の知覚1 |
7 | 土門拳の知覚2 |
8 | 土門拳の知覚3 |
9 | 日本写真の歩み |
10 | 濱谷浩の知覚1 |
11 | 濱谷浩の知覚2 |
12 | 入江泰吉の知覚1 |
13 | 入江泰吉の知覚2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の周囲の学生同士で、感想や意見の交換をしてもらう場合がある。 |
授業時にも作品は紹介するが、予習・復習として、該当写真家の作品、並びに〈日本写真〉の初期の写真家たちの作品を観ることがのぞましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(30%) コメントペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本写真協会編『日本写真史―1840-1945』 (1971年)(品切れのため、古書で入手するか、図書館等で当たってください)。そのほかは授業時に適宜、紹介する。 |
Canvas LMSを通じて授業に関する連絡等をおこなうことがある。PCやタブレット等、Canvas LMSにアクセスできる機器を授業時に持参する必要がある場合は、事前に授業内等で告知する。
この授業では、日本写真の基礎を築いた四人の写真家の仕事について基礎的知識を修得すること、並びに、機械の知覚としての写真の本質に向かった彼らの探究とその意義について理解することを目標とする。
The goals of this course are to (1) obtain basic knowledge about the achievements of the four founders of Japanese photography; and (2) understand their pursuit of the nature of photography as mechanical perception and the meaning of pursuit.
写真は、機械文明を推し進めるヨーロッパの近代において発明された機械の知覚像である。では、西洋で出現した写真は、いかに日本にもたらされ、日本にインパクトを与えたのか。さらに、日本の写真の基礎を築いた日本の写真家の先駆者たちは、いかに外来の写真を摂取し、新たな自身の表現として、機械映像という潜在するその性質を用いたのか。こうした問いかけをしながら、この授業は、人間の知覚と機械の知覚の協働の観点から日本写真の歴史を紹介し、映像と身体の学の範例として、基礎を築いた写真家たちの作品のありようを探る。
Photography is the image of mechanical perception which had been invented in the modern period of Europe forwarding machine civilization. How has photography, which had appeared in the West, been brought into Japan, and impacted upon it? Then, how the Japanese pioneer photographers, who laid the foundations of photography in Japan, absorbed foreign-made photography and made use of its latent nature of mechanical image as new and their own expressions? By asking these issues, this course introduces the history of Japanese photography from the viewpoint of cooperation between human and mechanical perceptions and explore the conditions of the founders’ photographic works as the examples of the studies of image and embodiment.
1 | イントロダクション |
2 | 写真術の到来 |
3 | 木村伊兵衛の知覚1 |
4 | 木村伊兵衛の知覚2 |
5 | 木村伊兵衛の知覚3 |
6 | 土門拳の知覚1 |
7 | 土門拳の知覚2 |
8 | 土門拳の知覚3 |
9 | 日本写真の歩み |
10 | 濱谷浩の知覚1 |
11 | 濱谷浩の知覚2 |
12 | 入江泰吉の知覚1 |
13 | 入江泰吉の知覚2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
座席の周囲の学生同士で、感想や意見の交換をしてもらう場合がある。 |
授業時にも作品は紹介するが、予習・復習として、該当写真家の作品、並びに〈日本写真〉の初期の写真家たちの作品を観ることがのぞましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(30%) コメントペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本写真協会編『日本写真史―1840-1945』 (1971年)(品切れのため、古書で入手するか、図書館等で当たってください)。そのほかは授業時に適宜、紹介する。 |
Canvas LMSを通じて授業に関する連絡等をおこなうことがある。PCやタブレット等、Canvas LMSにアクセスできる機器を授業時に持参する必要がある場合は、事前に授業内等で告知する。