日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN455/HN455HN455 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
<音楽する身体>について考えてみよう |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Sound or acoustics is a physical phenomenon, but may also be termed “music” and can convey a sense of being alive. How does sound or acoustics become music?
Referring to multiple aspects of musical performance, participants are expected to gain a deeper understanding of music (sound/acoustics/music) from the basics of music history and theory, considering what music means in various cultural, social and historical contexts, and becoming able to maximize their experience of music events.
At the end of the course participants are expected to have achieved awareness of their experience of listening, and to have acquired music literacy.
This course will deal with such basic elements as melody, harmony and rhythm, and will address more comprehensive aspects.
The course will also enhance the development of participants' skill in appreciating music as it interacts with artistic domains (e.g. literature, fine art, theater, film, dance,) and world environments, enabling them to consider what music means in various cultural, social and historical contexts.
Specific musical examples and class progression will depend on participants.
Guest speakers will be invited to speak on specific, more difficult to tackle regions and genres.
1 | イントロダクション ~ 音楽体験の諸要素 |
2 | 私の物語を聴いて! ~ モーツァルト、シューベルト、シューマンなど |
3 | 音楽におけるハッピーエンドとは ~ モーツァルト、ベートーヴェン(古典派)など |
4 | 民族/民俗の物語を共有しよう ~ グリーク、スメタナ、ボロディンなど |
5 | 原曲を知って驚くなかれ ~ 古典派、ロマン派の音楽、広義のJポップ(演歌、歌謡曲も含む)など |
6 | 音楽は風景を映せるのか? ~ フォーレ、ドビュッシー、ラヴェル、アイヴスなど |
7 | 音楽は弾む ~ ヴィヴァルディ、バッハ、ショパンなど |
8 | 想いは拍子から溢れる ~ ベートーヴェン(ロマン派)、ショパンなど |
9 | 反復すると退屈する? ~ 舞曲、練習曲、変奏曲 広義のJポップなど |
10 | リズムは伸びたり縮んだり ~ ジャズのグルーヴ、即興など |
11 | この響きを聴くと不安になる ~ サスペンスドラマの音・音響・音楽 |
12 | この曲はいつ終わったのか ~ シェーンベルク、ストラヴィンスキーなど |
13 | <音楽する身体>について考える |
14 | この音の主は誰? ~ ミニマル・ミュージック、ケージ、映画の中の音・音響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外学習用コンテンツを授業支援システムに掲載する。学習方法は授業で指示する。
授業中に紹介する催しやタイムリーな催しを、体験するように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席+リアクションペーパー、小テスト、ワーク参加など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。資料を用意する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
G.ドゥルーズ,F.ガタリ『千のプラトー - 資本主義と分裂症』(宇野邦一ほか訳、河出書房新社、1994年)など。授業中に指示する。 |
音/音響は物理現象であるが、それは同時に「音楽」と呼ばれ、あたかも生きているような印象を与えることがある。音/音響はどのようにして「音楽になる」のだろうか。
音楽史、音楽の文法(楽典)の基礎を押さえながら、<音楽する身体>の多様な局面から<音楽>(音/音響/音楽)についてさらに理解を深め、様々な音楽事象を体感できるようになる。
<音楽>がさまざまな文化的・社会的・歴史的コンテクストのなかで、どのような意味をもつかを理解する。
自らの<音楽する身体>を認識し、聴くことのリテラシ―を身につける。
Sound or acoustics is a physical phenomenon, but may also be termed “music” and can convey a sense of being alive. How does sound or acoustics become music?
Referring to multiple aspects of musical performance, participants are expected to gain a deeper understanding of music (sound/acoustics/music) from the basics of music history and theory, considering what music means in various cultural, social and historical contexts, and becoming able to maximize their experience of music events.
At the end of the course participants are expected to have achieved awareness of their experience of listening, and to have acquired music literacy.
<音楽>の基本的な要素から、旋律、和声、リズムを採り上げ、さらに総合的な局面を扱う。
<音楽>を、現在と過去を行き来しながら、芸術諸領域(文学、美術、演劇、映画、舞踊など)、環境世界との関わりから考える。
また<音楽>が異なる文化的・社会的・歴史的コンテクストのなかで意味することについて考える。
多彩な事例を採りあげる予定だが、事例の詳細、授業の進行は受講者の顔ぶれなどによって調整する。
講義で具体的に採りあげにくい地域やジャンルについてゲストスピーカーを招聘する予定である。
This course will deal with such basic elements as melody, harmony and rhythm, and will address more comprehensive aspects.
The course will also enhance the development of participants' skill in appreciating music as it interacts with artistic domains (e.g. literature, fine art, theater, film, dance,) and world environments, enabling them to consider what music means in various cultural, social and historical contexts.
Specific musical examples and class progression will depend on participants.
Guest speakers will be invited to speak on specific, more difficult to tackle regions and genres.
1 | イントロダクション ~ 音楽体験の諸要素 |
2 | 私の物語を聴いて! ~ モーツァルト、シューベルト、シューマンなど |
3 | 音楽におけるハッピーエンドとは ~ モーツァルト、ベートーヴェン(古典派)など |
4 | 民族/民俗の物語を共有しよう ~ グリーク、スメタナ、ボロディンなど |
5 | 原曲を知って驚くなかれ ~ 古典派、ロマン派の音楽、広義のJポップ(演歌、歌謡曲も含む)など |
6 | 音楽は風景を映せるのか? ~ フォーレ、ドビュッシー、ラヴェル、アイヴスなど |
7 | 音楽は弾む ~ ヴィヴァルディ、バッハ、ショパンなど |
8 | 想いは拍子から溢れる ~ ベートーヴェン(ロマン派)、ショパンなど |
9 | 反復すると退屈する? ~ 舞曲、練習曲、変奏曲 広義のJポップなど |
10 | リズムは伸びたり縮んだり ~ ジャズのグルーヴ、即興など |
11 | この響きを聴くと不安になる ~ サスペンスドラマの音・音響・音楽 |
12 | この曲はいつ終わったのか ~ シェーンベルク、ストラヴィンスキーなど |
13 | <音楽する身体>について考える |
14 | この音の主は誰? ~ ミニマル・ミュージック、ケージ、映画の中の音・音響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外学習用コンテンツを授業支援システムに掲載する。学習方法は授業で指示する。
授業中に紹介する催しやタイムリーな催しを、体験するように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席+リアクションペーパー、小テスト、ワーク参加など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。資料を用意する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
G.ドゥルーズ,F.ガタリ『千のプラトー - 資本主義と分裂症』(宇野邦一ほか訳、河出書房新社、1994年)など。授業中に指示する。 |