日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN455/HN455HN455 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Possibility of Hip Hop as a Total Work of Art 総合芸術としてのヒップホップの可能性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Hip Hop consists of four elements; Rapping, DJ-ing, Graffiti writing and Breaking. It has always been referred to as “an opera in the street” by its protagonists since the very early days otherwise disdained as a form of low, popular culture/art as a mere example of commodity in the late capitalistic world. In this class, we learn and scrutinize the history and structure of Hip Hop, from graffiti writing as an illegal intervention into city space to rapping & DJ-ing as an aural culture /communication apparatus in a highly technological, global society to explore and examine the possibility of the street.
Since we take up the global/local phenomenon from the street and bring them inside for our purpose, to some extent, viewing and hearing visual/sonic materials( music, films, and YouTubes) are recommended as auxiliaries to know what's happening outside while our way of this learning and understanding has to be cross-examined with some classic text; i.e., “Black Noise” by Tricia Rose.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | 総合芸術とは何か_1 On Total Work of Art_1 |
3 | 総合芸術とは何か_2 On Total Work of Art_2 |
4 | 口承芸術としてのラップ_1 Rapping as Aural Culture_1 |
5 | 口承芸術としてのラップ_2 Rapping as Aural Culture_2 |
6 | グラフィティの誕生 Birth of Graffiti |
7 | グラフィティの発達 Development of Graffiti |
8 | グラフィティとコンテンポラリーアート Graffiti and Contemporary Art |
9 | グラフィティの離散 Diaspora of Graffiti |
10 | 複製/芸術としてのDJ_1 DJ-ing as Art/Reproduction_1 |
11 | 複製/芸術としてのDJ_2 DJ-ing as Art/Reproduction_2 |
12 | 複製/芸術としてのDJ_3 DJ-ing as Art/Reproduction_3 |
13 | 総合芸術としてのストリートカルチャー_1 Street Culture:Total Work of Art_1 |
14 | 総合芸術としてのストリートカルチャー_2 Street Culture:Total Work of Art_2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
都度に配布される資料を授業前・後に読み理解につとめる
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
中間コメントペーパー(20%) 中間コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | トリーシャ・ローズ | ブラック・ノイズ | みすず書房 | 2009 |
ヒップホップは無菌室での出来事ではありませんゆえ、社会的、政治的、そして道徳やジェンダー/セクシャリティの観点から正しい表現だけをこの授業で扱うことは難しいところがあります。そうした部分を含むコンテントを扱う事前にも注意を促しますが、そのことを留意して履修を決定すること
ヒップホップは4つの要素で構成されています。ラップ、DJ、落書き、ブレイキング。ごく初期の頃から、この文化の主人公たちは常にそれを「路上のオペラ」と呼んできたが、そうでなければ後期資本主義世界における単なる商品の一例として、低俗な大衆文化/芸術の一形態として軽蔑されてきた。このクラスでは、都市空間への違法な介入としての落書きから、高度な技術を駆使したグローバル社会における聴覚文化/コミュニケーション装置としてのラップやDJに至るまで、ヒップホップの歴史と構造を学び、ストリートの可能性を精査し、探索し検証します。
Hip Hop consists of four elements; Rapping, DJ-ing, Graffiti writing and Breaking. It has always been referred to as “an opera in the street” by its protagonists since the very early days otherwise disdained as a form of low, popular culture/art as a mere example of commodity in the late capitalistic world. In this class, we learn and scrutinize the history and structure of Hip Hop, from graffiti writing as an illegal intervention into city space to rapping & DJ-ing as an aural culture /communication apparatus in a highly technological, global society to explore and examine the possibility of the street.
私たちは街路からグローバル/ローカルな現象を取り上げ、それを屋内に持ち込むことを目的としているため、屋外で何が起こっているかを知るための補助手段として視覚/音響素材(音楽、映画、YouTube)をある程度視聴する。この学習と理解の方法は、いくつかの古典的なテキストで照らし合わせ検討されていきます。例えば、トリシア・ローズの「Black Noise」。
Since we take up the global/local phenomenon from the street and bring them inside for our purpose, to some extent, viewing and hearing visual/sonic materials( music, films, and YouTubes) are recommended as auxiliaries to know what's happening outside while our way of this learning and understanding has to be cross-examined with some classic text; i.e., “Black Noise” by Tricia Rose.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | 総合芸術とは何か_1 On Total Work of Art_1 |
3 | 総合芸術とは何か_2 On Total Work of Art_2 |
4 | 口承芸術としてのラップ_1 Rapping as Aural Culture_1 |
5 | 口承芸術としてのラップ_2 Rapping as Aural Culture_2 |
6 | グラフィティの誕生 Birth of Graffiti |
7 | グラフィティの発達 Development of Graffiti |
8 | グラフィティとコンテンポラリーアート Graffiti and Contemporary Art |
9 | グラフィティの離散 Diaspora of Graffiti |
10 | 複製/芸術としてのDJ_1 DJ-ing as Art/Reproduction_1 |
11 | 複製/芸術としてのDJ_2 DJ-ing as Art/Reproduction_2 |
12 | 複製/芸術としてのDJ_3 DJ-ing as Art/Reproduction_3 |
13 | 総合芸術としてのストリートカルチャー_1 Street Culture:Total Work of Art_1 |
14 | 総合芸術としてのストリートカルチャー_2 Street Culture:Total Work of Art_2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
都度に配布される資料を授業前・後に読み理解につとめる
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
中間コメントペーパー(20%) 中間コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | トリーシャ・ローズ | ブラック・ノイズ | みすず書房 | 2009 |
ヒップホップは無菌室での出来事ではありませんゆえ、社会的、政治的、そして道徳やジェンダー/セクシャリティの観点から正しい表現だけをこの授業で扱うことは難しいところがあります。そうした部分を含むコンテントを扱う事前にも注意を促しますが、そのことを留意して履修を決定すること