日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN458/HN458HN458 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代の舞踊美学について |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
全回対面 |
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
In this class, we will take a broad look at contemporary dance in the West. However, there is always debate about what kind of dance is included in it. In this class, we will mainly introduce dance that is characterized by experimental attempts.
The modern era of dance in the West began at the end of the 19th century with the search for bodily expression that deviated from ballet. Since then, as many diverse genres and expressions have been created as there are dancers and choreographers. At times, dancers have interacted with art and theater, and at other times, they have gone beyond the stage and shown dance on the street or on film. Then, in the 1990s, a further turning point was reached. This is because there were more attempts to deeply question the very definition of dance. These attempts are sometimes called "conceptual dance," and in this class we will follow the process that led to this.
There are many academic methodologies that attempt to define contemporary dance. This also means that an explanation of what is called dance itself is always necessary. In this class, we will consider what dance is from the perspective of aesthetics through performance analysis. While reviewing actual performance footage, we will introduce the biographies of dancers and choreographers and explain the aesthetic characteristics of each piece.
We will trace the history of dance from ballet to contemporary dance. By tracing the evolution of aesthetic discourse, we will confirm how dance has been viewed and discussed. One paradigm of contemporary dance is "conceptual dance," and we will confirm that it critically views dance history itself. We will also confirm new dance practices (artistic research, participatory dance, etc.) and aesthetic discourse that have emerged since then.
In this class, we will also supplementarily review aesthetic discourse on art genres other than dance (theater, performance art in general).
We will focus on the discourse on dance aesthetics in German-speaking countries. Its distinctive feature is its critical discussion of the social and political aspects of dance. We will discuss social and political aspects through critiquing the power relations inherent in works and practices.
| 1 | イントロダクション(舞踊学の広がりについて) |
| 2 | バレエの時代:ロマンティック・バレエからバレエ・リュス |
| 3 | モダンダンスとポストモダンダンスⅠ:舞踊美学の成立 |
| 4 | モダンダンスとポストモダンダンスⅡ:身体と社会が持つ関係性の変遷 |
| 5 | ネオ・アヴァンギャルドの時代における上演芸術の理論 |
| 6 | ピナ・バウシュ:タンツテアターとは何か |
| 7 | ウィリアム・フォーサイス:フランクフルトバレエ団からフォーサイス・カンパニー、Choreographic Objectsシリーズ |
| 8 | 振付(コレオグラフィー)と記譜(ノーテーション)・スコアの多様な展開 |
| 9 | 舞踊と/の過去(記憶・歴史・アーカイヴ):川口隆夫およびマルティン・ナッハバーを中心に |
| 10 | ポストドラマ演劇というパラダイム |
| 11 | コンセプチュアル・ダンス:ジェローム・ベルおよびグザヴィエ・ル・ロワを中心に |
| 12 | アーティスティック・リサーチについて:チーム・チープロを中心に |
| 13 | 舞踊における参加の位相―状況概念について:Aokidを中心に |
| 14 | 舞踊の持つ社会批判の潜在性:クリエイティビティに関する議論を中心に |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予
習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
| 平常点 (In-class Points) | 30 |
出席および授業参加度(30%) |
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 授業はパワーポイントの資料および映像資料を用いて進めます。パワーポイント資料については希望者に配布いたします。 |
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Johannes Odenthal(eds): | Das Jahrhundert des Tanzes = The century of dance | Alexander Verlag | 2019 | |
| 2 | Eddie Chambers and Stacey Prickett(eds) | The Routledge companion to dance studies | Routledge | 2020 | |
| 3 | Gerald Siegmund | Jérôme Bel: Dance, Theatre, and the Subject | Palgrave Macmillan | 2017 | |
| 4 | Bojana Cvejic | Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary Dance and Performance | Palgrave Macmillan; | 2017 |
現代の舞踊やパフォーマンスに関心がある方のお越しをお待ちしております。とりわけ、実験的な作品を創作したい方や現代の上演芸術に対する批評に携わりたい方に有益になるよう説明してまいります。
この授業では欧米圏における広い意味でのコンテンポラリー・ダンスを概観していきます。一口にそうは言ってもどのような舞踊がそこに含まれるかについては常に議論が続いています。この授業では実験的試みを特徴とする舞踊を中心に紹介していきます。
欧米圏における舞踊とは、19世紀末にバレエから逸脱する身体表現を模索することでモダンの時代が始まりました。これ以降は舞踊家や振付家の数と同じだけの多様なジャンルや表現が生み出されてきました。舞踊家たちはある時は美術や演劇と交流し、またある時は時には舞台を超えて街頭や映像において舞踊を示していきました。そして90年代に入るとさらなる転換点を迎えるようになります。舞踊の定義そのものを深く問い直そうとする試みが増えてきたためです。これらの試みは「コンセプチュアル・ダンス」と呼称されることもありますが、この授業ではこれに至る過程を追っていきます。
コンテンポラリー・ダンスを定義付けようとする学問的方法論は多様です。それはまた、何を舞踊と呼ぶかについての説明それ自体が常に必要であることも意味します。この授業では、上演分析による美学の観点から舞踊とは何かについて考えていきます。実際の上演映像を確認しながら、舞踊家や振付家のビオグラフィーを紹介し、作品ごとの美学的特徴を説明していきます。
In this class, we will take a broad look at contemporary dance in the West. However, there is always debate about what kind of dance is included in it. In this class, we will mainly introduce dance that is characterized by experimental attempts.
The modern era of dance in the West began at the end of the 19th century with the search for bodily expression that deviated from ballet. Since then, as many diverse genres and expressions have been created as there are dancers and choreographers. At times, dancers have interacted with art and theater, and at other times, they have gone beyond the stage and shown dance on the street or on film. Then, in the 1990s, a further turning point was reached. This is because there were more attempts to deeply question the very definition of dance. These attempts are sometimes called "conceptual dance," and in this class we will follow the process that led to this.
There are many academic methodologies that attempt to define contemporary dance. This also means that an explanation of what is called dance itself is always necessary. In this class, we will consider what dance is from the perspective of aesthetics through performance analysis. While reviewing actual performance footage, we will introduce the biographies of dancers and choreographers and explain the aesthetic characteristics of each piece.
現代の舞踊にいたるまでの舞踊史をバレエから追っていきます。美学的言説の変遷を追うことで、舞踊はいかにして観られ、語られてきたのかを確認します。現代の舞踊のひとつのパラダイムとして「コンセプチュアル・ダンス」を挙げることができますが、これが舞踊史それ自体を批判的に捉えていることを確認します。さらにそれ以降の新たな舞踊実践(アーティスティック・リサーチや参加型など)および美学的言説を確認します。
授業では舞踊以外の芸術ジャンル(演劇・パフォーマンス・アート全般)に関する美学的言説も補足的に確認します。
ドイツ語圏における舞踊美学の言説を中心に確認していきます。その特徴は舞踊が持つ社会性・政治性を批判的に論じる点です。作品や実践に内在する権力関係を批判することを通じて社会性や政治性を論じます。
We will trace the history of dance from ballet to contemporary dance. By tracing the evolution of aesthetic discourse, we will confirm how dance has been viewed and discussed. One paradigm of contemporary dance is "conceptual dance," and we will confirm that it critically views dance history itself. We will also confirm new dance practices (artistic research, participatory dance, etc.) and aesthetic discourse that have emerged since then.
In this class, we will also supplementarily review aesthetic discourse on art genres other than dance (theater, performance art in general).
We will focus on the discourse on dance aesthetics in German-speaking countries. Its distinctive feature is its critical discussion of the social and political aspects of dance. We will discuss social and political aspects through critiquing the power relations inherent in works and practices.
| 1 | イントロダクション(舞踊学の広がりについて) |
| 2 | バレエの時代:ロマンティック・バレエからバレエ・リュス |
| 3 | モダンダンスとポストモダンダンスⅠ:舞踊美学の成立 |
| 4 | モダンダンスとポストモダンダンスⅡ:身体と社会が持つ関係性の変遷 |
| 5 | ネオ・アヴァンギャルドの時代における上演芸術の理論 |
| 6 | ピナ・バウシュ:タンツテアターとは何か |
| 7 | ウィリアム・フォーサイス:フランクフルトバレエ団からフォーサイス・カンパニー、Choreographic Objectsシリーズ |
| 8 | 振付(コレオグラフィー)と記譜(ノーテーション)・スコアの多様な展開 |
| 9 | 舞踊と/の過去(記憶・歴史・アーカイヴ):川口隆夫およびマルティン・ナッハバーを中心に |
| 10 | ポストドラマ演劇というパラダイム |
| 11 | コンセプチュアル・ダンス:ジェローム・ベルおよびグザヴィエ・ル・ロワを中心に |
| 12 | アーティスティック・リサーチについて:チーム・チープロを中心に |
| 13 | 舞踊における参加の位相―状況概念について:Aokidを中心に |
| 14 | 舞踊の持つ社会批判の潜在性:クリエイティビティに関する議論を中心に |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予
習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
| 平常点 (In-class Points) | 30 |
出席および授業参加度(30%) |
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 授業はパワーポイントの資料および映像資料を用いて進めます。パワーポイント資料については希望者に配布いたします。 |
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Johannes Odenthal(eds): | Das Jahrhundert des Tanzes = The century of dance | Alexander Verlag | 2019 | |
| 2 | Eddie Chambers and Stacey Prickett(eds) | The Routledge companion to dance studies | Routledge | 2020 | |
| 3 | Gerald Siegmund | Jérôme Bel: Dance, Theatre, and the Subject | Palgrave Macmillan | 2017 | |
| 4 | Bojana Cvejic | Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary Dance and Performance | Palgrave Macmillan; | 2017 |
現代の舞踊やパフォーマンスに関心がある方のお越しをお待ちしております。とりわけ、実験的な作品を創作したい方や現代の上演芸術に対する批評に携わりたい方に有益になるよう説明してまいります。