日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN458
Theme・Subtitle 現代の舞踊美学について
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 全回対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2220
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this class, we will take a broad look at contemporary dance in the West. However, there is always debate about what kind of dance is included in it. In this class, we will mainly introduce dance that is characterized by experimental attempts.

The modern era of dance in the West began at the end of the 19th century with the search for bodily expression that deviated from ballet. Since then, as many diverse genres and expressions have been created as there are dancers and choreographers. At times, dancers have interacted with art and theater, and at other times, they have gone beyond the stage and shown dance on the street or on film. Then, in the 1990s, a further turning point was reached. This is because there were more attempts to deeply question the very definition of dance. These attempts are sometimes called "conceptual dance," and in this class we will follow the process that led to this.

There are many academic methodologies that attempt to define contemporary dance. This also means that an explanation of what is called dance itself is always necessary. In this class, we will consider what dance is from the perspective of aesthetics through performance analysis. While reviewing actual performance footage, we will introduce the biographies of dancers and choreographers and explain the aesthetic characteristics of each piece.

【Course Contents】

We will trace the history of dance from ballet to contemporary dance. By tracing the evolution of aesthetic discourse, we will confirm how dance has been viewed and discussed. One paradigm of contemporary dance is "conceptual dance," and we will confirm that it critically views dance history itself. We will also confirm new dance practices (artistic research, participatory dance, etc.) and aesthetic discourse that have emerged since then.

In this class, we will also supplementarily review aesthetic discourse on art genres other than dance (theater, performance art in general).

We will focus on the discourse on dance aesthetics in German-speaking countries. Its distinctive feature is its critical discussion of the social and political aspects of dance. We will discuss social and political aspects through critiquing the power relations inherent in works and practices.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション(舞踊学の広がりについて)
2 バレエの時代:ロマンティック・バレエからバレエ・リュス
3 モダンダンスとポストモダンダンスⅠ:舞踊美学の成立
4 モダンダンスとポストモダンダンスⅡ:身体と社会が持つ関係性の変遷
5 ネオ・アヴァンギャルドの時代における上演芸術の理論
6 ピナ・バウシュ:タンツテアターとは何か
7 ウィリアム・フォーサイス:フランクフルトバレエ団からフォーサイス・カンパニー、Choreographic Objectsシリーズ
8 振付(コレオグラフィー)と記譜(ノーテーション)・スコアの多様な展開
9 舞踊と/の過去(記憶・歴史・アーカイヴ):川口隆夫およびマルティン・ナッハバーを中心に
10 ポストドラマ演劇というパラダイム
11 コンセプチュアル・ダンス:ジェローム・ベルおよびグザヴィエ・ル・ロワを中心に
12 アーティスティック・リサーチについて:チーム・チープロを中心に
13 舞踊における参加の位相―状況概念について:Aokidを中心に
14 舞踊の持つ社会批判の潜在性:クリエイティビティに関する議論を中心に

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予
習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 出席および授業参加度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業はパワーポイントの資料および映像資料を用いて進めます。パワーポイント資料については希望者に配布いたします。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Johannes Odenthal(eds): Das Jahrhundert des Tanzes = The century of dance Alexander Verlag 2019
2 Eddie Chambers and Stacey Prickett(eds) The Routledge companion to dance studies Routledge 2020
3 Gerald Siegmund Jérôme Bel: Dance, Theatre, and the Subject Palgrave Macmillan 2017
4 Bojana Cvejic Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary Dance and Performance Palgrave Macmillan; 2017

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

現代の舞踊やパフォーマンスに関心がある方のお越しをお待ちしております。とりわけ、実験的な作品を創作したい方や現代の上演芸術に対する批評に携わりたい方に有益になるよう説明してまいります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】