日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN459
Theme・Subtitle 踊る身体の分析/身体を動かすものは何か?
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2220
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Key terms will be the basis for analyzing performing arts, with particular focus on the body and corporeality, to deepen understanding. Students will learn the theories and methods of dance and performance studies.

【Course Contents】

In this class we will analyze examples of dance and performance by applying concepts that are important in thinking about contemporary performing arts. Students will deepen their thinking about the elements that constitute the dancing body (e.g. gravity, gesture and mass), artist strategies (e.g. citation, task and lecture performance) and the relationship between performance and technology apparent in each era.
The class will primarily be in lecture format, but students will be asked to participate in discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「動き」の分析
3 重力
4 群舞
5 身体の現前性
6 オリジナルと再現ーアーカイヴ(1)
7 引用ーアーカイヴ(2)
8 ゲスト講師との対話
9 振付
10 即興とタスク
11 レクチャー・パフォーマンス
12 観客参加
13 テクノロジー
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参考文献としてあげた書籍に目を通す(事前学習2時間)。授業内で紹介した文献や資料に目を通す(事後学習2時間)。
また必修とはしませんが、できる限り様々な公演や展覧会に足を運ぶことを勧めます。授業内でも適宜公演情報等を紹介する予定です。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業への取り組み(出席状況およびリアクションペーパー)(40%)
備考 (Notes)
3分の2以上の出席をしていない場合は、単位修得不可とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Jens Richard Giersdorf and Utian Wong The Routledge Dance Studies Reader (Third Edition) Routledge 2019 9781138088719
2 エリカ・フィッシャー=リヒテ パフォーマンスの美学 論創社 2009 9784846003289
3 鈴木晶 バレエとダンスの歴史ー欧米劇場舞踊史 平凡社 2012 9784582125238
4 エリカ・フィッシャー=リヒテ 演劇学へのいざないー研究の基礎 国書刊行会 2013 9784336056399
5 リチャード・シェクナー パフォーマンス研究 : 演劇と文化人類学の出会うところ 人文書院 1998 9784409100097

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

・資料の配布は、Canvas LMSを通して行います。
・出席確認にはGoogle Formを使用する予定です。QRコードが読み取れる機器(スマホなど)を持参してください。

【その他 / Others】

ゲスト講師の都合により、授業スケジュールが前後する可能性があります。

【注意事項 / Notice】