日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN502/HN502HN502 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
動きを記述する/記述された動きを再生する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Today any bodily movements are easily recorded by video devices. However the attempt to record them by words or figures can still be beneficial to attain alternative viewpoints and deeper understanding on bodily movements.
In this course, through the lectures on the history of dance notation and score, and the practices to write/read/perform our own scores, we will discover different perspectives to view our own movements, and explore multiple possibilities to translate movements to different forms.
Below is a rough syllabus for this course, but there is a possibility that the contents and speed will be changed depending on participants.
- Learn the history of dance notation, and score.
- Read and perform some scores.
- Make own scores in groups.
- Read and perform another group's score.
1 | イントロダクション ノーテーションについての講義 バロックダンス舞踏譜、ラバノーテーションなど |
2 | インストラクションについての講義 土方巽、ジョージ・ブレクト、アナ・ハルプリンなどのスコア |
3 | 舞踊譜の実演1 いくつかの舞踊譜を読解し、実演する |
4 | 舞踊譜の実演2 いくつかの舞踊譜を読解し、実演する |
5 | 記述と読解の実践 動きを自分なりの方法で記述する 他の人の記述を読解して動いてみる |
6 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する |
7 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する |
8 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する スコアを発表し、グループ間で交換する |
9 | グループごとの実習 自分の担当するスコアを読解し、その実演の仕方を考える |
10 | グループごとの実習 練習 |
11 | グループごとの実習 練習 |
12 | 発表 前半のグループの発表 |
13 | 発表 後半のグループの発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考映像の視聴
グループ発表のために必要な準備・練習
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) 課題への取組み(40%) 振り返りレポート(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示する。 |
グループで協力して、スコア及び上演作品を制作し、発表すること。
映像によって動きを記録することが容易になった現在でも、言葉や図などでそれを記録しようとすることは、動きを見る視点を詳細にするために、なお有効な方法だと考えられます。
舞踊譜(ダンススコア)の過去の実例を知り、動きを記述することで、動きを自分の身体から引き離して見る視点を獲得します。また、自分で動きのスコアを作成し、読解・実演することで、記述から動きに変換する視点・方法を学びます。
Today any bodily movements are easily recorded by video devices. However the attempt to record them by words or figures can still be beneficial to attain alternative viewpoints and deeper understanding on bodily movements.
In this course, through the lectures on the history of dance notation and score, and the practices to write/read/perform our own scores, we will discover different perspectives to view our own movements, and explore multiple possibilities to translate movements to different forms.
以下に大まかな授業計画を示すが、集まったメンバーに応じ授業内容や進め方は変更する可能性がある。
舞踊や人間の動きを記述するこれまでの試みや歴史を知る。
いくつかのダンススコアを読解し、実演する。
グループごとに動きをスコアとして記述し、交換する。
他グループの作成したスコアを読解し、実演する。
Below is a rough syllabus for this course, but there is a possibility that the contents and speed will be changed depending on participants.
- Learn the history of dance notation, and score.
- Read and perform some scores.
- Make own scores in groups.
- Read and perform another group's score.
1 | イントロダクション ノーテーションについての講義 バロックダンス舞踏譜、ラバノーテーションなど |
2 | インストラクションについての講義 土方巽、ジョージ・ブレクト、アナ・ハルプリンなどのスコア |
3 | 舞踊譜の実演1 いくつかの舞踊譜を読解し、実演する |
4 | 舞踊譜の実演2 いくつかの舞踊譜を読解し、実演する |
5 | 記述と読解の実践 動きを自分なりの方法で記述する 他の人の記述を読解して動いてみる |
6 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する |
7 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する |
8 | グループごとの実習 動き・振付を作りそれをスコアとして記述する スコアを発表し、グループ間で交換する |
9 | グループごとの実習 自分の担当するスコアを読解し、その実演の仕方を考える |
10 | グループごとの実習 練習 |
11 | グループごとの実習 練習 |
12 | 発表 前半のグループの発表 |
13 | 発表 後半のグループの発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考映像の視聴
グループ発表のために必要な準備・練習
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) 課題への取組み(40%) 振り返りレポート(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示する。 |
グループで協力して、スコア及び上演作品を制作し、発表すること。