日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN504/HN504HN504 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
写真表現の研究と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understanding the disparity between human sight and camera / photographic images.
Understanding the unique photographic world of expression.
Having learned the basic photography techniques, students will learn how to observe reality without being trapped by established visual language, and manifest their own perspectives as photographic works.
Gradually shifting from technical issues to advanced expressive tasks, while learning the basic mechanism of the camera and photography, as well as shooting methods, and ways of reading images. We will introduce various photographic expressions through famous works of photography.
* Course requirements: Student should have a camera capable of switching lenses, such as a SLR or mirrorless. Compact cameras cannot be used. Use of smartphone cameras is strictly prohibited.
Students need not have experience handling cameras, and since the focus of the class is not photography techniques, a desire to operate the camera by yourself while observing instruction is sufficient. Performing initial camera check.
* Each time the format will repeat the cycle as follows: student shooting task, submission the following week, with comments. 12 tasks planned. Students will be required to use individual time for shooting tasks. They will be thinking continually for several months about photographic expression.
1 | 授業内容説明 解説:カメラの仕組み カメラチェック、カメラ相談 課題1出題 |
2 | 解説:カメラの発明、黎明期の写真(予定) 写真家・写真集の紹介 課題2出題 |
3 | 解説:写真表現の技術的要素(カメラ) 写真家・写真集の紹介 課題3出題・講評 |
4 | 解説:写真表現の技術的要素(レンズ) 写真家・写真集の紹介 課題4出題・講評 |
5 | 解説:写真表現の技術的要素(ライティング) 写真家・写真集の紹介 課題5出題・講評 |
6 | 解説:視覚の特殊性(予定) 写真家・写真集の紹介 課題6出題・講評 |
7 | 解説:主題と背景(予定) 写真家・写真集の紹介 課題7、8出題・講評 |
8 | 解説:スナップショット、キャンディド・フォト(予定) 本学図書館にある写真集の紹介 講評 |
9 | 解説:オブジェとシュルレアリスム(予定) 写真家・写真集の紹介 課題9出題・講評 |
10 | 解説:現代アートとしての写真(予定) 写真家・写真集の紹介 課題10出題・講評 |
11 | 解説:ファッションフォトの訴求(予定) 写真家・写真集の紹介 課題11出題・講評 |
12 | 解説:プライベート・フォト(予定) 写真家・写真集の紹介 課題12出題・講評 |
13 | 解説:セルフポートレート(予定) 写真家・写真集の紹介 講評 |
14 | 解説:写真表現とは 写真家・写真集の紹介 総評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グーグル・クラスルームで課題の提出と講評を行う。 |
毎回の課題の撮影をする時間が必要。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の課題提出(42%) 課題評価付加点(18%) 授業への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合は成績評価の対象としない。遅刻は減点とする。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大辻清司 | 『大辻清司実験室』 | 東方出版/リブラ出版 | 2023 | 9784862494443 |
2 | 小平雅尋 | 『杉浦荘A号室』 | アルファ企画 | 2023 | 9784910949260 |
3 | 日高優 | 『映像と文化 知覚の問いに向かって』 | 幻冬舎 | 2016 | 9784344953024 |
レポート課題はないが、撮影課題は毎回出るので撮影時間の確保が必要。
一眼レフ又はミラーレスなどレンズ交換ができるレベルのカメラを各自が用意する。カメラのメーカーは問わない。レンズの種類は標準レンズや標準ズームなど持っているもので始めればよい。これから買う学生は単焦点の標準レンズが学びやすい(高価な標準レンズは重いので薦めない。)ボディーとセットで販売している標準ズームでも構わない。コンパクトカメラは不可。スマホカメラ不可。
小平雅尋HP https://www.kodairam.com/
YouTube https://www.youtube.com/channel/UCdveoZdJqYyWKiumXrRPxEg
所属ギャラリーHP https://www.takaishiigallery.com/jp/archives/14385/
人間の視覚とカメラ/写真の映像の差異を知る。
写真独自の表現世界を知る。
基本的な撮影技術を学んだ上で、既成の映像言語に囚われずに現実を観察することを学び独自の視点を写真作品として成立させる。
Understanding the disparity between human sight and camera / photographic images.
Understanding the unique photographic world of expression.
Having learned the basic photography techniques, students will learn how to observe reality without being trapped by established visual language, and manifest their own perspectives as photographic works.
カメラ/写真の基本的な仕組みや撮影方法、映像の読み方を学びながら、技術的な課題から徐々に高度な表現課題へと移行してゆく。著名な写真作品を通して様々な写真表現を知る。
※受講条件:一眼レフ又はミラーレスなどレンズ交換ができるレベルのカメラを持っていること。コンパクトカメラ不可。スマホカメラの使用禁止。
カメラの扱いは初心者でも構わないが撮影技術の指導が授業の主眼ではないので、取説を見ながらでも自身でカメラを操作する意欲があること。初回カメラチェックを行う。
※毎回必ず撮影課題を出し、翌週提出、講評というサイクルを繰り返す。全12課題を予定。各自撮影課題をこなす時間が必要。数か月間ずっと写真表現について考え続けることになる。
Gradually shifting from technical issues to advanced expressive tasks, while learning the basic mechanism of the camera and photography, as well as shooting methods, and ways of reading images. We will introduce various photographic expressions through famous works of photography.
* Course requirements: Student should have a camera capable of switching lenses, such as a SLR or mirrorless. Compact cameras cannot be used. Use of smartphone cameras is strictly prohibited.
Students need not have experience handling cameras, and since the focus of the class is not photography techniques, a desire to operate the camera by yourself while observing instruction is sufficient. Performing initial camera check.
* Each time the format will repeat the cycle as follows: student shooting task, submission the following week, with comments. 12 tasks planned. Students will be required to use individual time for shooting tasks. They will be thinking continually for several months about photographic expression.
1 | 授業内容説明 解説:カメラの仕組み カメラチェック、カメラ相談 課題1出題 |
2 | 解説:カメラの発明、黎明期の写真(予定) 写真家・写真集の紹介 課題2出題 |
3 | 解説:写真表現の技術的要素(カメラ) 写真家・写真集の紹介 課題3出題・講評 |
4 | 解説:写真表現の技術的要素(レンズ) 写真家・写真集の紹介 課題4出題・講評 |
5 | 解説:写真表現の技術的要素(ライティング) 写真家・写真集の紹介 課題5出題・講評 |
6 | 解説:視覚の特殊性(予定) 写真家・写真集の紹介 課題6出題・講評 |
7 | 解説:主題と背景(予定) 写真家・写真集の紹介 課題7、8出題・講評 |
8 | 解説:スナップショット、キャンディド・フォト(予定) 本学図書館にある写真集の紹介 講評 |
9 | 解説:オブジェとシュルレアリスム(予定) 写真家・写真集の紹介 課題9出題・講評 |
10 | 解説:現代アートとしての写真(予定) 写真家・写真集の紹介 課題10出題・講評 |
11 | 解説:ファッションフォトの訴求(予定) 写真家・写真集の紹介 課題11出題・講評 |
12 | 解説:プライベート・フォト(予定) 写真家・写真集の紹介 課題12出題・講評 |
13 | 解説:セルフポートレート(予定) 写真家・写真集の紹介 講評 |
14 | 解説:写真表現とは 写真家・写真集の紹介 総評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グーグル・クラスルームで課題の提出と講評を行う。 |
毎回の課題の撮影をする時間が必要。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の課題提出(42%) 課題評価付加点(18%) 授業への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合は成績評価の対象としない。遅刻は減点とする。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大辻清司 | 『大辻清司実験室』 | 東方出版/リブラ出版 | 2023 | 9784862494443 |
2 | 小平雅尋 | 『杉浦荘A号室』 | アルファ企画 | 2023 | 9784910949260 |
3 | 日高優 | 『映像と文化 知覚の問いに向かって』 | 幻冬舎 | 2016 | 9784344953024 |
レポート課題はないが、撮影課題は毎回出るので撮影時間の確保が必要。
一眼レフ又はミラーレスなどレンズ交換ができるレベルのカメラを各自が用意する。カメラのメーカーは問わない。レンズの種類は標準レンズや標準ズームなど持っているもので始めればよい。これから買う学生は単焦点の標準レンズが学びやすい(高価な標準レンズは重いので薦めない。)ボディーとセットで販売している標準ズームでも構わない。コンパクトカメラは不可。スマホカメラ不可。
小平雅尋HP https://www.kodairam.com/
YouTube https://www.youtube.com/channel/UCdveoZdJqYyWKiumXrRPxEg
所属ギャラリーHP https://www.takaishiigallery.com/jp/archives/14385/