日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN507/HN507HN507 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代美術とは何か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to obtain the knowledge of modern art and to be able to understand contemporary expressions.
By appreciating major works of modern and contemporary art, the students will explore their concepts and theories through lectures. In particular, we will focus on the creative practice of Marcel Duchamp, who had an immense influence on contemporary art so that students can express their own sensory impressions in words and develop their understanding of expressions of the present day.
1 | ガイダンス-近現代美術とは何か |
2 | アヴァンギャルドと美術批評 |
3 | 印象主義とポスト印象主義 |
4 | キュビスム |
5 | 抽象画 |
6 | マルセル・デュシャン(1)レディメイド |
7 | マルセル・デュシャン(2)四次元 |
8 | マルセル・デュシャン(3)芸術とゲーム |
9 | ダダとシュルレアリスム |
10 | 抽象表現主義 |
11 | ミニマル・アート |
12 | ポップ・アート |
13 | コンセプチュアル・アート |
14 | 現代の表現 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
20世紀美術に関する入門書を読み、全体の流れを自分なりに把握しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中尾拓哉 | マルセル・デュシャンとチェス | 平凡社 | 2017 | 9784582284485 |
本授業の到達目標は、近現代美術の知識を獲得し、現代の表現について考えられるようになることである。
The aim of this course is to obtain the knowledge of modern art and to be able to understand contemporary expressions.
近現代美術の作品を鑑賞しながら、概念や理論について講義をおこなう。
特に、芸術について語るための言葉をそれぞれが身につけ、現代の表現について自身の考えを深めていけるように、現代美術に多大な影響を与えたマルセル・デュシャンの制作を中心に取り上げる。
By appreciating major works of modern and contemporary art, the students will explore their concepts and theories through lectures. In particular, we will focus on the creative practice of Marcel Duchamp, who had an immense influence on contemporary art so that students can express their own sensory impressions in words and develop their understanding of expressions of the present day.
1 | ガイダンス-近現代美術とは何か |
2 | アヴァンギャルドと美術批評 |
3 | 印象主義とポスト印象主義 |
4 | キュビスム |
5 | 抽象画 |
6 | マルセル・デュシャン(1)レディメイド |
7 | マルセル・デュシャン(2)四次元 |
8 | マルセル・デュシャン(3)芸術とゲーム |
9 | ダダとシュルレアリスム |
10 | 抽象表現主義 |
11 | ミニマル・アート |
12 | ポップ・アート |
13 | コンセプチュアル・アート |
14 | 現代の表現 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
20世紀美術に関する入門書を読み、全体の流れを自分なりに把握しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中尾拓哉 | マルセル・デュシャンとチェス | 平凡社 | 2017 | 9784582284485 |