日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN703/HN703HN703 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
【2024.5.16付変更】 担当者:山本 尚樹 → 原島 大輔 |
Observing the study of life theory and life phenomena in a broad sense, students will acquire a systems theory perspective.
Systems theory is a theoretical point of view seen in various scientific fields and was developed in the 20th century, concerned with the issue of how to capture life. However, the question of life has long been examined from a system theory point of view. This lecture outlines an old system theory perspective, along with findings on life phenomena, contrasting with the theory of mechanics and elements of reductionism, which oppose systems theory.
1 | イントロダクション:20世紀システム論についての概説 |
2 | 古代ギリシャの生命論1 |
3 | 古代ギリシャの生命論2 |
4 | 宇宙の図像:全体性と同型性 |
5 | 身体観の移り変わり:全体性から要素への分解へ |
6 | 機械論的世界像と生命論的世界像の対立1 |
7 | 機械論的世界像と生命論的世界像の対立2 |
8 | 複雑系と自己組織化1 |
9 | 複雑系と自己組織化2 |
10 | 自ら動くものの研究1 |
11 | 自ら動くものの研究2 |
12 | メタモルフォーゼと進化1 |
13 | メタモルフォーゼと進化2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習は特に必要としないが、講義内容をしっかりとノートに取り、復習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要であればプリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
授業の進行順序は若干変更する可能性がある。
広義の生命論や生命現象の研究を傍観し、システム論的な視点を身につける。
Observing the study of life theory and life phenomena in a broad sense, students will acquire a systems theory perspective.
システム論は様々な科学領域で見られる理論的観点で、生命をどう捉えるか、という問題と密接に関わりながら20世紀に発展してきました。ただ、生命に関する問いは古くからあり、そこにもシステム論的な観点を見出すことが出来ます。この授業は、システム論とは反対に位置する機械論、要素還元主義と対比をしながら古くからあるシステム論的な視点や生命現象に関する知見を概説していきます。
Systems theory is a theoretical point of view seen in various scientific fields and was developed in the 20th century, concerned with the issue of how to capture life. However, the question of life has long been examined from a system theory point of view. This lecture outlines an old system theory perspective, along with findings on life phenomena, contrasting with the theory of mechanics and elements of reductionism, which oppose systems theory.
1 | イントロダクション:20世紀システム論についての概説 |
2 | 古代ギリシャの生命論1 |
3 | 古代ギリシャの生命論2 |
4 | 宇宙の図像:全体性と同型性 |
5 | 身体観の移り変わり:全体性から要素への分解へ |
6 | 機械論的世界像と生命論的世界像の対立1 |
7 | 機械論的世界像と生命論的世界像の対立2 |
8 | 複雑系と自己組織化1 |
9 | 複雑系と自己組織化2 |
10 | 自ら動くものの研究1 |
11 | 自ら動くものの研究2 |
12 | メタモルフォーゼと進化1 |
13 | メタモルフォーゼと進化2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習は特に必要としないが、講義内容をしっかりとノートに取り、復習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要であればプリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
授業の進行順序は若干変更する可能性がある。