日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN704/HN704HN704 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イメージ論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Learn about image theory and form the power to think about images for yourself.
Taking up the image theory of the 20th century, we will consider the art and art theory after the reproduction technology of photography. I mainly focus on photography, but I also focus on film theory. Walter Benjamin discusses the changes in art after reproduction technology, Rolan Barthes discusses the symbolism and temporality of photography, Takuma Nakahira who built his own image theory while moving to the limit of photography. Didi-Huberman tried to overcome the difficult problem of unrepresentability.
1 | 概要説明 |
2 | ベンヤミンの「写真小史」 |
3 | ベンヤミンの創造的写真と構成的写真について |
4 | ロラン・バルトの「写真のメッセージ」 |
5 | ロラン・バルトの「イメージの修辞学」 |
6 | ロラン・バルトの『明るい部屋』 |
7 | 写真の時間について |
8 | 『プロヴォーク』という事件 |
9 | 中平卓馬の記録論 |
10 | 中平卓馬の「植物図鑑」 |
11 | その後の中平卓馬 |
12 | 『ショア』と表象不可能性という問題 |
13 | ディディ=ユベルマンの『イメージ、それでもなお』 |
14 | ディディ=ユベルマンの『イメージ、それでもなお』以後の思考 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する文献を読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ヴァルター・ベンヤミン | ベンヤミン・コレクション1——近代の意味 | ちくま学芸文庫 | 1995 | |
2 | ロラン・バルト | 第三の意味 | みすず書房 | 1984 | |
3 | ロラン・バルト | 明るい部屋——写真についての覚書 | みすず書房 | 1997 | |
4 | 中平卓馬 | なぜ、植物図鑑か——中平卓馬映像論集 | ちくま学芸文庫 | 2007 | |
5 | 江澤健一郎 | 中平卓馬論——来たるべき写真の極限を求めて | 水声社 | 2021 | |
6 | ディディ=ユベルマン | イメージ、それでもなお | 平凡社 | 2006 | 4582702627 |
7 | ディディ=ユベルマン | 場所、それでもなお | 月曜社 | 2023 | 9784865031591 |
イメージ論について学び、自分自身でイメージについて考える力を形成する。
Learn about image theory and form the power to think about images for yourself.
20世紀のイメージ論を取り上げて、写真という複製技術以後の芸術と芸術論について考察する。おもに写真論を取り上げるが、映画論も取り上げる。複製技術以後の芸術の変化について論じたヴァルター・ベンヤミン、写真の記号性や時間性について論じたロラン・バルト、写真の極限へ向かいながら独自の映像論を構築した中平卓馬、表象不可能性という難問を乗り越えようとしたディディ=ユベルマンを取り上げる。
Taking up the image theory of the 20th century, we will consider the art and art theory after the reproduction technology of photography. I mainly focus on photography, but I also focus on film theory. Walter Benjamin discusses the changes in art after reproduction technology, Rolan Barthes discusses the symbolism and temporality of photography, Takuma Nakahira who built his own image theory while moving to the limit of photography. Didi-Huberman tried to overcome the difficult problem of unrepresentability.
1 | 概要説明 |
2 | ベンヤミンの「写真小史」 |
3 | ベンヤミンの創造的写真と構成的写真について |
4 | ロラン・バルトの「写真のメッセージ」 |
5 | ロラン・バルトの「イメージの修辞学」 |
6 | ロラン・バルトの『明るい部屋』 |
7 | 写真の時間について |
8 | 『プロヴォーク』という事件 |
9 | 中平卓馬の記録論 |
10 | 中平卓馬の「植物図鑑」 |
11 | その後の中平卓馬 |
12 | 『ショア』と表象不可能性という問題 |
13 | ディディ=ユベルマンの『イメージ、それでもなお』 |
14 | ディディ=ユベルマンの『イメージ、それでもなお』以後の思考 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する文献を読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ヴァルター・ベンヤミン | ベンヤミン・コレクション1——近代の意味 | ちくま学芸文庫 | 1995 | |
2 | ロラン・バルト | 第三の意味 | みすず書房 | 1984 | |
3 | ロラン・バルト | 明るい部屋——写真についての覚書 | みすず書房 | 1997 | |
4 | 中平卓馬 | なぜ、植物図鑑か——中平卓馬映像論集 | ちくま学芸文庫 | 2007 | |
5 | 江澤健一郎 | 中平卓馬論——来たるべき写真の極限を求めて | 水声社 | 2021 | |
6 | ディディ=ユベルマン | イメージ、それでもなお | 平凡社 | 2006 | 4582702627 |
7 | ディディ=ユベルマン | 場所、それでもなお | 月曜社 | 2023 | 9784865031591 |