日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN705/HN705HN705 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By acquiring the basic concept of phenomenology, students will understand the breadth and depth of the question of the "Other", and develop the ability to construct an argument.
The "other" is not only one of the most important issues in contemporary philosophy, but is also closely related to the "image" and the "body". In this course, we will focus on the French philosophers of the second half of the 20th century, Jean-Paul Sartre, Maurice Merleau-Ponty and Emmanuel Lévinas, and while studying their representative concepts, we will consider the problem of "the other" from various perspectives by examining our concrete experiences using phenomenological methods.
1 | イントロダクション 「他者」というトポス |
2 | サルトル1 現象学 |
3 | サルトル2 対他存在 |
4 | サルトル3 アンガジュマン |
5 | サルトル4 植民地の問題 |
6 | メルロ=ポンティ1 ゲシュタルト |
7 | メルロ=ポンティ2 子ども |
8 | メルロ=ポンティ3 間身体性 |
9 | メルロ=ポンティ4 肉 |
10 | レヴィナス1 ショアの経験 |
11 | レヴィナス2 イリヤ |
12 | レヴィナス3 顔 |
13 | レヴィナス4 可傷性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げた作品を中心にできるだけ多く触れること。予習・復習ができているかどうか、毎回書いてもらう予定のリアクション・ペーパーで確認する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度、毎回のリアクション・ペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
スライドを使用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
現象学の概念を習得しながら、「他者」の問題の広さと深さを理解し、議論を組み立てる力をつけることを目的とする。
By acquiring the basic concept of phenomenology, students will understand the breadth and depth of the question of the "Other", and develop the ability to construct an argument.
「他者」は、現代哲学の最も重要な問題のひとつであるだけでなく、「映像」や「身体」にも密接に関わっている。しかし、その「他者」とはいったい何か。20世紀後半フランスの哲学者ジャン=ポール・サルトル、モーリス・メルロ=ポンティ、エマニュエル・レヴィナスを中心に取り上げ、彼らの代表的な概念を学びながら、現象学的手法を用いて具体的経験についても検証することで、「他者」の問題を多角的に考える。
The "other" is not only one of the most important issues in contemporary philosophy, but is also closely related to the "image" and the "body". In this course, we will focus on the French philosophers of the second half of the 20th century, Jean-Paul Sartre, Maurice Merleau-Ponty and Emmanuel Lévinas, and while studying their representative concepts, we will consider the problem of "the other" from various perspectives by examining our concrete experiences using phenomenological methods.
1 | イントロダクション 「他者」というトポス |
2 | サルトル1 現象学 |
3 | サルトル2 対他存在 |
4 | サルトル3 アンガジュマン |
5 | サルトル4 植民地の問題 |
6 | メルロ=ポンティ1 ゲシュタルト |
7 | メルロ=ポンティ2 子ども |
8 | メルロ=ポンティ3 間身体性 |
9 | メルロ=ポンティ4 肉 |
10 | レヴィナス1 ショアの経験 |
11 | レヴィナス2 イリヤ |
12 | レヴィナス3 顔 |
13 | レヴィナス4 可傷性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げた作品を中心にできるだけ多く触れること。予習・復習ができているかどうか、毎回書いてもらう予定のリアクション・ペーパーで確認する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度、毎回のリアクション・ペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
スライドを使用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |