日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HT101
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number CPX1110
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

As an introductory course for the first year, this class has been established to embody the philosophy of the College of Contemporary Psychology.
The instructors for each class present a variety of topics with the aim of constructing a new "human science” to understand mind, body and image.
Given these topics, students are required to express their original thoughts in their own words.

【Course Contents】

In view of the concepts of the College of Contemporary Psychology to construct a new "human science" of mind, body and image, instructors for each class present topics from their own specialty and field, so that students may organically connect with their subsequent university learning, providing the opportunity to form one’s own knowledge.
Students summarize these findings in response sheet every week, make an oral presentation In the final two class sessions, and submit a report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 初回ガイダンス 授業の目標、運営方法等の説明 (樋本)
2 映画を観る(聴く)ことは簡単ではない? (篠崎)
3 行動と身体の心理学 (温)
4 20 世紀と映画 (滝浪)
5 人工現実・拡張現実技術と子ども (白井)
6 ポストモダンダンス以降のダンスから身体表現の多様さに触れてみる (砂連尾)
7 知らない誰かと話すこと (石黒)
8 記憶を踊る (宮川)
9 コミュニケーションと知覚 (金子)
10 パフォーマンスの心身問題 (横山)
11 認知行動療法の視点から人を理解する (岡島)
12 学生発表 (樋本)
13 学生発表 (樋本)
14 まとめ:レポート作成法と留意点の説明 (樋本)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各授業担当教員は、必要に応じて参照すべき文献や資料(映像などを含む)を紹介する。
関心を抱いた発題内容や最終レポートとして設定したテーマに関連する文献や資料については、時間外に図書館やデータベースなどを活用して調べ、内容を理解することが求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
出席,リアクションペーパーの内容(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各授業担当教員が、適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各授業担当教員が、適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】