日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HT202/HT202HT202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
感情の仕組み、感情障害を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CPX2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016~2021年度入学者対象 |
This class has two goals: to understand the mechanism of emotion and affective disorders and to obtain skills to express own idea based on academic knowledge through class tasks.
In this course, students will learn about psychological findings related to the mechanism of emotion and affective disorders. After that, students will watch movies that relate to these topics and consider them based on the academic knowledges.
1 | ガイダンス |
2 | 感情を生み出すしくみ1 |
3 | 感情を生み出すしくみ2 |
4 | 感情と推論のしくみ1 |
5 | 感情と推論のしくみ2 |
6 | 感情と推論のしくみ3 |
7 | 映画鑑賞1 |
8 | 課題1 |
9 | 感情障害のしくみ1 |
10 | 感情障害のしくみ2 |
11 | 感情障害のしくみ3 |
12 | 映画鑑賞2 |
13 | 映画鑑賞3 |
14 | 課題2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題では、学術的知識に基づいて映画の考察を行ってもらうため、課題回までに学術的知識を適宜復習しておくのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、リアクションペーパー(40%) 授業内課題1(30%) 授業内課題2(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
pdf資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 乾敏郎 | 感情とはそもそも何なのか | ミネルヴァ出版 | 2018 | 9784623083725 |
2 | 丹野義彦他 | 臨床心理学 | 有斐閣 | 2015 | 4641053790 |
映画鑑賞の回で視聴予定の映画はいずれも心理的負荷を伴うものではないと思われるが、もし視聴前や視聴中に不安や不快感を感じた場合には、受講者が不利にならないように対応するため、申し出ること。
感情および感情障害のメカニズムを理解し、学術的知見に基づき自身のアイディアを表現する能力を、授業内課題を通じて身に着ける。
This class has two goals: to understand the mechanism of emotion and affective disorders and to obtain skills to express own idea based on academic knowledge through class tasks.
この授業では、感情及び感情障害のメカニズムに関する心理学的知見を学習する。またこれらのトピックに関連する映画を鑑賞し、学んだ知識を踏まえての考察を行ってもらう。
In this course, students will learn about psychological findings related to the mechanism of emotion and affective disorders. After that, students will watch movies that relate to these topics and consider them based on the academic knowledges.
1 | ガイダンス |
2 | 感情を生み出すしくみ1 |
3 | 感情を生み出すしくみ2 |
4 | 感情と推論のしくみ1 |
5 | 感情と推論のしくみ2 |
6 | 感情と推論のしくみ3 |
7 | 映画鑑賞1 |
8 | 課題1 |
9 | 感情障害のしくみ1 |
10 | 感情障害のしくみ2 |
11 | 感情障害のしくみ3 |
12 | 映画鑑賞2 |
13 | 映画鑑賞3 |
14 | 課題2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題では、学術的知識に基づいて映画の考察を行ってもらうため、課題回までに学術的知識を適宜復習しておくのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、リアクションペーパー(40%) 授業内課題1(30%) 授業内課題2(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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pdf資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 乾敏郎 | 感情とはそもそも何なのか | ミネルヴァ出版 | 2018 | 9784623083725 |
2 | 丹野義彦他 | 臨床心理学 | 有斐閣 | 2015 | 4641053790 |
映画鑑賞の回で視聴予定の映画はいずれも心理的負荷を伴うものではないと思われるが、もし視聴前や視聴中に不安や不快感を感じた場合には、受講者が不利にならないように対応するため、申し出ること。