日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HT203/HT203HT203 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聴覚文化を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CPX2120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016~2021年度入学者対象 |
Students will examine issues related to the body and sensing from the framework of hearing. Sound is often considered to be sensory and conceptually difficult compared to, for example, visual information. In this class we will provide a linguistic outline of auditory culture by exploring various topics related to sound and hearing from multiple perspectives, such as aesthetics, media theory, cultural studies, history and technology.
The culture of sound and hearing has great diversity; not limited to commonly-termed music. In this class, students will deepen their understanding of various aspects of auditory culture, touching on specific examples or works, listening to lectures and other student’s opinions. Research topics will include music in the narrow sense, but the aim is not to analyze works, but to re-examine the concept of work itself. Through interactive discussion we will deepen our understanding of how systems and technologies have structured our ears.
1 | 導入 |
2 | コンサートホール |
3 | 近代的聴取 |
4 | 作品と作者 |
5 | 現代音楽の黎明 |
6 | 複製技術 |
7 | テープと編集 |
8 | 拾得物としての音楽 |
9 | 雑音の美学①――電気 |
10 | 雑音の美学②――即興 |
11 | 音とアート |
12 | サウンドスケープ |
13 | 聴覚性の現在 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布資料には必ず目を通すこと。また、音楽/音響/視聴覚資料等の鑑賞が課された場合は視聴しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内小レポート(20%) 毎回提出する授業感想(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本授業では、一般に「ノイジー」とされる音源も相応の比重で扱われる。もちろん配慮のうえで授業を進めるが、たとえば不協和な響きに過度の不安・ストレスを感じる方や、聴覚刺激に対して過敏な方は注意されたい。
Google Classroomを活用するので随時確認ください。
身体や感性をめぐる諸問題を聴覚の枠組みから考える。音は、たとえば視覚情報に比べてしばしば「感覚的」で「思考しにくい」ものであるとされる。本授業ではそういった音/聴覚に関連するさまざまなトピックを、美学、メディア論、文化研究、歴史、技術といった複数の観点からとらえ、聴覚文化なるものに言語的な輪郭を与えることを目指す。
Students will examine issues related to the body and sensing from the framework of hearing. Sound is often considered to be sensory and conceptually difficult compared to, for example, visual information. In this class we will provide a linguistic outline of auditory culture by exploring various topics related to sound and hearing from multiple perspectives, such as aesthetics, media theory, cultural studies, history and technology.
音や聴覚にまつわる文化は、いわゆる「音楽」に限定されない多様な広がりをもつ。本授業では、具体的な事例ないし作品に触れ、講師によるレクチャーや他学生の意見を聞くなかで、そういった聴覚文化の諸側面に関する理解を深める。扱われる対象にはもちろん狭義の音楽も含まれるが、目指されるのはその作品分析ではなく「作品」という概念それ自体の再検討である。われわれの耳が如何に制度や技術によって構築されてきたのかという点に関して、双方向的な議論を通じて理解を深めたい。
The culture of sound and hearing has great diversity; not limited to commonly-termed music. In this class, students will deepen their understanding of various aspects of auditory culture, touching on specific examples or works, listening to lectures and other student’s opinions. Research topics will include music in the narrow sense, but the aim is not to analyze works, but to re-examine the concept of work itself. Through interactive discussion we will deepen our understanding of how systems and technologies have structured our ears.
1 | 導入 |
2 | コンサートホール |
3 | 近代的聴取 |
4 | 作品と作者 |
5 | 現代音楽の黎明 |
6 | 複製技術 |
7 | テープと編集 |
8 | 拾得物としての音楽 |
9 | 雑音の美学①――電気 |
10 | 雑音の美学②――即興 |
11 | 音とアート |
12 | サウンドスケープ |
13 | 聴覚性の現在 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布資料には必ず目を通すこと。また、音楽/音響/視聴覚資料等の鑑賞が課された場合は視聴しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内小レポート(20%) 毎回提出する授業感想(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本授業では、一般に「ノイジー」とされる音源も相応の比重で扱われる。もちろん配慮のうえで授業を進めるが、たとえば不協和な響きに過度の不安・ストレスを感じる方や、聴覚刺激に対して過敏な方は注意されたい。
Google Classroomを活用するので随時確認ください。