日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HT211/HT211HT211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ケアと表現 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CPX1120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以降入学者対象 |
In this course, we will show how the two different fields of "care (therapy)" and "expression" can contact each other and consider what happens to the body and mind when they fuse together. From both artistic and psychological perspectives, we will ask how people with difficulties and disabilities in various social environments can recover their lives and powers through the artistic practices, including music and dance. We will also discuss how we can go beyond the one-way relation of caring for and being cared for to achieve a rich relation of both sides.
The lecture will be given by a therapist (music therapist) and performer and a dance performer having interacted with the elderly, physically disabled, and dementia patients through dance. Various guest speakers will be invited to talk about their experiences as a video artist and a painter who started their art activities after the Great East Japan Earthquake, a poet who has been working in Kamagasaki, Nishinari-ku, Osaka City, a town of day laborers, a dancer who has been engaged in art activities while attending a facility for the disabled in Nara City for many years, and a person who is engaged in creative activities while living with a disability. We will analyze what is happening there and explore what the human is, what the mind is, and what a life is.
Below is a rough syllabus for this class, but there is a possibility that the class contents and speed will be changed depending on participants.
1 | ケアと表現ー担当教員による実践報告① |
2 | ケアと表現ー担当教員による実践報告② |
3 | ゲスト①の方の活動紹介。 |
4 | ゲスト①の方の研究・分析。 |
5 | ゲスト②の方の活動紹介。 |
6 | ゲスト②の方の研究・分析。 |
7 | ゲスト③の方の活動紹介。 |
8 | ゲスト③の方の研究・分析。 |
9 | ゲスト④の方の活動紹介。 |
10 | ゲスト④の方の研究・分析。 |
11 | ゲスト⑤の方の活動紹介。 |
12 | ゲスト⑤の方の研究・分析。 |
13 | 12回までを踏まえて、テーマについての受講生からの発表。 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当教員及びゲスト講師の活動を授業前に調べておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) リアクションペーパー(20%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて指示する。 |
「ケア(セラピー)」と「表現」という異分野が接するさまざまな可能性を示し、これらが融合することで心身に何が起こっているのかについて考える。社会の様々な現場で困難を抱える人たちや障害を持った人たちが、音楽やダンスなどの芸術活動を実践することで、どのように回復し、生きていく力を取り戻していくのかを、芸術的視点と心理学的視点の双方から考察する。また、どのようにすれば、ケアをする、されるといった一方通行の関係を超え、双方向の豊かな関係を構築することにつながっていくのかを話し合う。
In this course, we will show how the two different fields of "care (therapy)" and "expression" can contact each other and consider what happens to the body and mind when they fuse together. From both artistic and psychological perspectives, we will ask how people with difficulties and disabilities in various social environments can recover their lives and powers through the artistic practices, including music and dance. We will also discuss how we can go beyond the one-way relation of caring for and being cared for to achieve a rich relation of both sides.
セラピスト(音楽療法士)と表現者の二つの面を併せもつ二俣泉先生と、高齢者や身体障害者や認知症患者等とダンスを通して交流してきた砂連尾理先生による講義。東日本大震災時をきっかけにスタートしたアート活動や、日雇い労働者の街である大阪市西成区釜ヶ崎、また奈良市内にある障害者施設に長年通いながらアート活動を行っている映像作家、画家、文筆家、詩人、舞踊家、そして障害を抱えながら創作活動を行う当事者をゲストに招き、現場でのアートの実践を語ってもらいながら、そこで起こっていることを分析し、人間とは何か、心とは何か、そして生きるとは何かについて探究する。
以下に大まかな授業計画を示すが、集まったメンバーに応じ授業内容や進め方は変更する可能性がある。
The lecture will be given by a therapist (music therapist) and performer and a dance performer having interacted with the elderly, physically disabled, and dementia patients through dance. Various guest speakers will be invited to talk about their experiences as a video artist and a painter who started their art activities after the Great East Japan Earthquake, a poet who has been working in Kamagasaki, Nishinari-ku, Osaka City, a town of day laborers, a dancer who has been engaged in art activities while attending a facility for the disabled in Nara City for many years, and a person who is engaged in creative activities while living with a disability. We will analyze what is happening there and explore what the human is, what the mind is, and what a life is.
Below is a rough syllabus for this class, but there is a possibility that the class contents and speed will be changed depending on participants.
1 | ケアと表現ー担当教員による実践報告① |
2 | ケアと表現ー担当教員による実践報告② |
3 | ゲスト①の方の活動紹介。 |
4 | ゲスト①の方の研究・分析。 |
5 | ゲスト②の方の活動紹介。 |
6 | ゲスト②の方の研究・分析。 |
7 | ゲスト③の方の活動紹介。 |
8 | ゲスト③の方の研究・分析。 |
9 | ゲスト④の方の活動紹介。 |
10 | ゲスト④の方の研究・分析。 |
11 | ゲスト⑤の方の活動紹介。 |
12 | ゲスト⑤の方の研究・分析。 |
13 | 12回までを踏まえて、テーマについての受講生からの発表。 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当教員及びゲスト講師の活動を授業前に調べておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) リアクションペーパー(20%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて指示する。 |