日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HT211
Theme・Subtitle ケアと表現
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number CPX1120
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, we will show how the two different fields of "care (therapy)" and "expression" can contact each other and consider what happens to the body and mind when they fuse together. From both artistic and psychological perspectives, we will ask how people with difficulties and disabilities in various social environments can recover their lives and powers through the artistic practices, including music and dance. We will also discuss how we can go beyond the one-way relation of caring for and being cared for to achieve a rich relation of both sides.

【Course Contents】

The lecture will be given by a therapist (music therapist) and performer and a dance performer having interacted with the elderly, physically disabled, and dementia patients through dance. Various guest speakers will be invited to talk about their experiences as a video artist and a painter who started their art activities after the Great East Japan Earthquake, a poet who has been working in Kamagasaki, Nishinari-ku, Osaka City, a town of day laborers, a dancer who has been engaged in art activities while attending a facility for the disabled in Nara City for many years, and a person who is engaged in creative activities while living with a disability. We will analyze what is happening there and explore what the human is, what the mind is, and what a life is.
Below is a rough syllabus for this class, but there is a possibility that the class contents and speed will be changed depending on participants.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ケアと表現ー担当教員による実践報告①
2 ケアと表現ー担当教員による実践報告②
3 ゲスト①の方の活動紹介。
4 ゲスト①の方の研究・分析。
5 ゲスト②の方の活動紹介。
6 ゲスト②の方の研究・分析。
7 ゲスト③の方の活動紹介。
8 ゲスト③の方の研究・分析。
9 ゲスト④の方の活動紹介。
10 ゲスト④の方の研究・分析。
11 ゲスト⑤の方の活動紹介。
12 ゲスト⑤の方の研究・分析。
13 12回までを踏まえて、テーマについての受講生からの発表。
14 まとめ。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

担当教員及びゲスト講師の活動を授業前に調べておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業参加度(50%)
リアクションペーパー(20%)
発表(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】