日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HT212/HT212HT212 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映画史と心性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CPX1120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2022年度以降入学者対象 |
Based on an integrated and multifaceted understanding of psychology, body, and image, this course considers what the human is fundamentally, by focusing on some specific cases and works. The course treats some historically important films with respect to film history and mentality.
After introducing the significance of considering films with respect to film history and mentality, the course selects one film from each of the four periods around 1950, 1970, 1990, and 2010 and discusses what meaning the film has in the film history as well as what mentality of the period the film reflects.
Per one film, we have three classes. The three classes are organized around the topics on film history, mentality, and the conversation of these two terms, respectively. In each class, the students have group discussions and presentations.
1 | イントロダクション |
2 | 1950年前後の映画:映画史の観点から |
3 | 1950年前後の映画:心性の観点から |
4 | 1950年前後の映画:映画史と心性の対話から |
5 | 1970年前後の映画:映画史の観点から |
6 | 1970年前後の映画:心性の観点から |
7 | 1970年前後の映画:映画史と心性の対話から |
8 | 1990年前後の映画:映画史の観点から |
9 | 1990年前後の映画:心性の観点から |
10 | 1990年前後の映画:映画史と心性の対話から |
11 | 2010年前後の映画:映画史の観点から |
12 | 2010年前後の映画:心性の観点から |
13 | 2010年前後の映画:映画史と心性の対話から |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指定された作品を視聴し、文献を参照しながら、考察をおこなう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
心理・身体・映像の統合的かつ多面的な理解に基づき、具体的な事例や作品に焦点をあてることで、人間とは何かを根本的に問う。歴史的に重要な映画作品を扱いながら、映画史と心性という観点から考える。
Based on an integrated and multifaceted understanding of psychology, body, and image, this course considers what the human is fundamentally, by focusing on some specific cases and works. The course treats some historically important films with respect to film history and mentality.
イントロダクションとして、映画作品を映画史と心性という観点から考えることの意義を明らかにしたのち、授業は1950年代前後、1970年代前後、1990年代前後、2010年代前後の4つの時代から一本ずつ映画作品を選び、その作品が映画史の中でどのような意味を持っているのかを論じるとともに、その作品がいかなる時代の心性を映し出しているかを検討する。
一本の作品につき、3回の授業をおこなう。3回の授業は、映画史、心性、これらふたつの論点の対話という観点から組織する。各授業で、学生はグループディスカッションと発表もおこなう。
After introducing the significance of considering films with respect to film history and mentality, the course selects one film from each of the four periods around 1950, 1970, 1990, and 2010 and discusses what meaning the film has in the film history as well as what mentality of the period the film reflects.
Per one film, we have three classes. The three classes are organized around the topics on film history, mentality, and the conversation of these two terms, respectively. In each class, the students have group discussions and presentations.
1 | イントロダクション |
2 | 1950年前後の映画:映画史の観点から |
3 | 1950年前後の映画:心性の観点から |
4 | 1950年前後の映画:映画史と心性の対話から |
5 | 1970年前後の映画:映画史の観点から |
6 | 1970年前後の映画:心性の観点から |
7 | 1970年前後の映画:映画史と心性の対話から |
8 | 1990年前後の映画:映画史の観点から |
9 | 1990年前後の映画:心性の観点から |
10 | 1990年前後の映画:映画史と心性の対話から |
11 | 2010年前後の映画:映画史の観点から |
12 | 2010年前後の映画:心性の観点から |
13 | 2010年前後の映画:映画史と心性の対話から |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指定された作品を視聴し、文献を参照しながら、考察をおこなう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |