日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA032/IA032IA032 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX1500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:80人/ Capacity:80) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 同一内容2時限開講(1時限のみ履修可) 人数制限80名 |
Learn about creation of slides and presentation techniques for conveying information to others, and about images and videos than can be used to express information. In addition, as smartphone usage becomes increasingly widespread, students will improve their understanding of the use of cloud and other internet services, as well as being aware of the use of images and videos which are easily accessible sources of information.
Divided into five broad categories to aid study and deeper understanding, and the acquisition of the required skills.
(1) Using the cloud and information sharing;
(2) Understanding and using copyright;
(3) Understanding and creating images as a way of expressing information;
(4) Understanding and shooting / editing video as a way of expressing information;
(5) Creating slides as the basis for presentation techniques.
1 | ガイダンスと学内システムへのアクセス・解説 |
2 | クラウドを活用したアンケート作成と情報共有 |
3 | 著作権の理解と活用 |
4 | 情報の表現方法である画像の理解と作成 |
5 | クラウドを活用した画像の作成基礎 |
6 | 画像の作成応用 |
7 | 情報の表現方法である動画の理解 |
8 | 動画の撮影と情報共有 |
9 | 動画の編集基礎 |
10 | チームによる動画の撮影と情報共有 |
11 | チームによる動画の編集基礎 |
12 | チームによる動画の編集応用 |
13 | プレゼンテーション技法を踏まえたスライド作成 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各課題は次の講義で使用する題材・スキルとなることが多いため、期限までに各自で取り組むこと(特に動画作成は講義時間外での取り組みが求められる)。
・課題作成に2-3名のチームを構成する場合があり、講義内で説明したICTスキルや知識を駆使し、意思疎通や役割を果たすこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義への出席と課題提出(70%) 授業の積極的な参加やコミュニケーション力(20%) 最終課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
出席よりも課題の提出と完成度を重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に配布。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
適宜紹介する。
※「情報処理1」相当の内容理解や技術習得をしていることが望ましい
情報を他者に伝える手法としてスライド資料作成・プレゼンテーション技法や、情報の表現方法である画像・動画について学ぶ。また、スマートフォンの普及に伴い手元にある情報としての画像・動画の活用を意識すると共に、クラウド等のネットサービスの活用について理解を深める。
Learn about creation of slides and presentation techniques for conveying information to others, and about images and videos than can be used to express information. In addition, as smartphone usage becomes increasingly widespread, students will improve their understanding of the use of cloud and other internet services, as well as being aware of the use of images and videos which are easily accessible sources of information.
大きく分けて5つの内容を学び、理解を深めスキルを習得する。
(1)クラウド活用や情報共有
(2)著作権の理解と活用
(3)情報表現手法としての画像の理解と作成
(4)情報表現手法としての動画の理解と撮影・編集
(5)プレゼンテーション技法を踏まえたスライド作成
Divided into five broad categories to aid study and deeper understanding, and the acquisition of the required skills.
(1) Using the cloud and information sharing;
(2) Understanding and using copyright;
(3) Understanding and creating images as a way of expressing information;
(4) Understanding and shooting / editing video as a way of expressing information;
(5) Creating slides as the basis for presentation techniques.
1 | ガイダンスと学内システムへのアクセス・解説 |
2 | クラウドを活用したアンケート作成と情報共有 |
3 | 著作権の理解と活用 |
4 | 情報の表現方法である画像の理解と作成 |
5 | クラウドを活用した画像の作成基礎 |
6 | 画像の作成応用 |
7 | 情報の表現方法である動画の理解 |
8 | 動画の撮影と情報共有 |
9 | 動画の編集基礎 |
10 | チームによる動画の撮影と情報共有 |
11 | チームによる動画の編集基礎 |
12 | チームによる動画の編集応用 |
13 | プレゼンテーション技法を踏まえたスライド作成 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各課題は次の講義で使用する題材・スキルとなることが多いため、期限までに各自で取り組むこと(特に動画作成は講義時間外での取り組みが求められる)。
・課題作成に2-3名のチームを構成する場合があり、講義内で説明したICTスキルや知識を駆使し、意思疎通や役割を果たすこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義への出席と課題提出(70%) 授業の積極的な参加やコミュニケーション力(20%) 最終課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
出席よりも課題の提出と完成度を重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に配布。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
適宜紹介する。
※「情報処理1」相当の内容理解や技術習得をしていることが望ましい