日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA032
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Practical Training
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX1500
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:80人/ Capacity:80)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象
同一内容2時限開講(1時限のみ履修可)
人数制限80名

【Course Objectives】

Learn about creation of slides and presentation techniques for conveying information to others, and about images and videos than can be used to express information. In addition, as smartphone usage becomes increasingly widespread, students will improve their understanding of the use of cloud and other internet services, as well as being aware of the use of images and videos which are easily accessible sources of information.

【Course Contents】

Divided into five broad categories to aid study and deeper understanding, and the acquisition of the required skills.
(1) Using the cloud and information sharing;
(2) Understanding and using copyright;
(3) Understanding and creating images as a way of expressing information;
(4) Understanding and shooting / editing video as a way of expressing information;
(5) Creating slides as the basis for presentation techniques.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスと学内システムへのアクセス・解説
2 クラウドを活用したアンケート作成と情報共有
3 著作権の理解と活用
4 情報の表現方法である画像の理解と作成
5 クラウドを活用した画像の作成基礎
6 画像の作成応用
7 情報の表現方法である動画の理解
8 動画の撮影と情報共有
9 動画の編集基礎
10 チームによる動画の撮影と情報共有
11 チームによる動画の編集基礎
12 チームによる動画の編集応用
13 プレゼンテーション技法を踏まえたスライド作成
14 総合演習

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・各課題は次の講義で使用する題材・スキルとなることが多いため、期限までに各自で取り組むこと(特に動画作成は講義時間外での取り組みが求められる)。
・課題作成に2-3名のチームを構成する場合があり、講義内で説明したICTスキルや知識を駆使し、意思疎通や役割を果たすこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の講義への出席と課題提出(70%)
授業の積極的な参加やコミュニケーション力(20%)
最終課題(10%)
備考 (Notes)
出席よりも課題の提出と完成度を重視する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各回の授業時に配布。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

適宜紹介する。
※「情報処理1」相当の内容理解や技術習得をしていることが望ましい

【注意事項 / Notice】