日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA122/IA122IA122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:80人/ Capacity:80) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 人数制限80名 |
As is common with assignments involving specific work and study related to the field of welfare, the purpose of these lectures is to help students master software and computer network skills in an MS-Windows environment.
With the advent of the advanced information society we need to have the knowledge and skills to use information technology in all aspects of our lives. In the welfare field, the mindful and proactive distribution and utilization of welfare information such as needs, services and treatment becomes ever more important against the backdrop of material changes in the way in which we use these services from “initiatives and measures” to “contracts”. In these lectures, students will study the following items in order to acquire these skills:
1) Converting data and creating databases: Input, editing and management of information via spreadsheets, database software, etc.
2) Data processing: Processing and utilization of data using spreadsheets, word processing software, etc.
3) Statistical analysis: Analysis of data and utilization of results using spreadsheets, statistics software, etc.
4) Presentations: Editing and transmitting information using presentation software.
1 | オリエンテーション |
2 | Google Appsの利用 |
3 | 差し込み印刷1(レター作成) |
4 | 差し込み印刷2(名刺作成) |
5 | 表計算ソフトによる自動処理 |
6 | データベース機能1(整列・フィルター) |
7 | データベース機能2(集計・分析) |
8 | 効果的なスライド作成テクニック |
9 | 効果的なスライド実演テクニック |
10 | 目的達成のための理論展開 |
11 | スライド作成・発表リハーサル |
12 | プレゼンテーション動画の作成と共有 |
13 | プレゼンテーション発表1 |
14 | プレゼンテーション発表2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実習授業は1回でも休むと遅れが取り戻せなくなる。毎回の積み上げが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に臨む態度(30%) 授業内の提出物および最終プレゼンテーション(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。授業時に資料を配布する。 |
毎回,課題を出題する。課題は期限までにメールで提出する事。
本講義では,福祉分野での具体的業務を想定した課題にそって,MS-Windows環境でのソフトウェア・ネットワーク技術の習得を目標とする。
As is common with assignments involving specific work and study related to the field of welfare, the purpose of these lectures is to help students master software and computer network skills in an MS-Windows environment.
高度情報社会の到来により,生活の中のあらゆる場面で情報技術を使いこなす知識と技能が求められている。福祉分野でも,サービスの利用形態が「措置」から「契約」へと大きく変化する中で,ニーズ情報,サービス情報,処遇情報等の福祉情報の意識的,積極的な流通,活用が必要になっている。本講義では,これらの技術を習得するために次の項目を学習する。
1)情報のデータ化・データベース化:表計算ソフト,データベースソフト等を使った,情報の入力,編集,管理。
2)データ加工:表計算ソフト,ワープロソフト等を使ったデータの加工と活用。
3)統計分析:表計算ソフト,統計ソフト等を使った,データ分析及び結果の活用。
4)プレゼンテーション:プレゼンテーションソフトを使った情報の編集及び伝達。
With the advent of the advanced information society we need to have the knowledge and skills to use information technology in all aspects of our lives. In the welfare field, the mindful and proactive distribution and utilization of welfare information such as needs, services and treatment becomes ever more important against the backdrop of material changes in the way in which we use these services from “initiatives and measures” to “contracts”. In these lectures, students will study the following items in order to acquire these skills:
1) Converting data and creating databases: Input, editing and management of information via spreadsheets, database software, etc.
2) Data processing: Processing and utilization of data using spreadsheets, word processing software, etc.
3) Statistical analysis: Analysis of data and utilization of results using spreadsheets, statistics software, etc.
4) Presentations: Editing and transmitting information using presentation software.
1 | オリエンテーション |
2 | Google Appsの利用 |
3 | 差し込み印刷1(レター作成) |
4 | 差し込み印刷2(名刺作成) |
5 | 表計算ソフトによる自動処理 |
6 | データベース機能1(整列・フィルター) |
7 | データベース機能2(集計・分析) |
8 | 効果的なスライド作成テクニック |
9 | 効果的なスライド実演テクニック |
10 | 目的達成のための理論展開 |
11 | スライド作成・発表リハーサル |
12 | プレゼンテーション動画の作成と共有 |
13 | プレゼンテーション発表1 |
14 | プレゼンテーション発表2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実習授業は1回でも休むと遅れが取り戻せなくなる。毎回の積み上げが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に臨む態度(30%) 授業内の提出物および最終プレゼンテーション(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。授業時に資料を配布する。 |
毎回,課題を出題する。課題は期限までにメールで提出する事。