日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA139
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX2110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度~2022年度入学者対象

【Course Objectives】

The aim of this class is to acquire basic knowledge on the aging society, understanding what kind of society the aging society is, and relating this to our future lives through considering the framework of the aging society on a near-future. This subject is one of the faculty common subjects which form the core of our faculty’s philosophy and purpose.

【Course Contents】

In addition to identifying the issues involved with a transition to a society with a high percentage of elderly people (aged society, super-aging society), we consider what kind of people will be elderly people in the near future, and what measures and systems need to be implemented for these people. For this class, lectures will be given using textbooks and supporting materials (including video materials). Students will be asked to submit feedback forms with impressions and comments on lectures and materials on each occasion.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 社会老年学とは? 老化の社会的側面
3 高齢者観:高齢期をみる目
4 人口の高齢化:高齢化社会の実態
5 人口高齢化のメカニズム:少子化と長寿化
6 高齢社会の現状1:映像視聴
7 高齢期の健康:生活機能
8 高齢社会の現状2:映像視聴
9 定年退職、就業意欲と職業観
10 高齢社会の現状3:映像視聴
11 高齢期の人間関係
12 多様化する高齢期のライフスタイル
13 高齢社会の現状4:映像視聴
14 「高齢社会対策大綱」にみる高齢社会のデザイン

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の講義資料と参考となる資料・HPなどは「Canvas LMS」を使用して事前に告知するので、その内容を確認すること。また、教科書の該当する部分を読んで、重要なキーワードを理解しておくこと。講義終了後、参考資料を含めて、講義内容における重要な部分を整理すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎授業におけるリアクションペーパー(50%)
ミニレポート3回(30%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 古谷野亘・安藤孝敏(編) 『改訂・新社会老年学-シニアライフのゆくえ-』 ワールドプランニング 2008 9784863510074

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 内閣府(編) 『高齢社会白書〈令和5年版〉』 日経印刷 2023 9784865793765
2 河合 雅司 『世界100年カレンダー』 朝日新聞出版 2021 9784022951403
3 河合 雅司 『未来の年表2』 講談社 2018 9784065117682
4 厚生労働省(編) 『厚生労働白書〈令和5年版〉』 日経印刷 2021 9784865793840
5 平松 類 『老人の取扱説明書』 SBクリエイティブ 2017 9784797392449
6 リンダ・グラットン、アンドリュー・スコット 『LIFE SHIFT』 東洋経済新報社 2016 9784492533871
7 坂本 貴志 『ほんとうの定年後』 講談社 2022 9784065286050

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料やWebサイト、新聞記事なども活用する。講義資料の配布、リアクションペーパーと質問の提出、レポート課題の告知・提出などは「Canvas LMS」を使用する。リアクションペーパーと質問については、次回授業時にフィードバックする。

【注意事項 / Notice】