日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA141
Theme・Subtitle 「障害」と「社会(私自身)」を問い直す
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX2110
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:100人/ Capacity:100)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象 人数制限100名

【Course Objectives】

The goal of disability studies is to "reexamine existing knowledge about disability. In this class, we aim to question students' own "existing knowledge" (how they have viewed disability and people with disabilities) by examining a variety of themes related to disability.

【Course Contents】

This class will revolve around online lectures. The first five sessions will cover the basic concepts of disability studies. Students will be asked to submit a mid-term report as a summary of this general discussion. This will be followed by a series of eight individual essays on the theme of "disability and ____," and a conclusion. Students are welcome to ask questions via e-mail or other reaction papers as needed. The final report is expected to demonstrate the process of "questioning" based on the students' own experiences and research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 科目説明、受業の進め方、障害学とは何か
2 障害学の成立と障害者運動(日本、英国、米国を中心に)
3 「障害」とは何か(ICIDH、ICF、権利条約、日本の国内法)
4 「障害の社会モデル」をめぐる議論
5 障害者差別と合理的配慮
6 障害と生活(自立生活、介助、移動などをめぐって)
7 障害と情報保障(点字、手話、ICTなどをめぐって)
8 障害と教育(インクルーシブ教育、障害児教育、障害教員などをめぐって)
9 障害と労働(雇用、賃金、所得補償などをめぐって)
10 障害と文化・スポーツ(生活様式、言語、芸術、パラスポーツなどをめぐって)
11 障害とジェンダー(恋愛・結婚、同性介助、女声障害者、性的マイノリティなどをめぐって)
12 障害と政治(“nothing about us, without us”、制度改革、政治参加などをめぐって)
13 障害と優生思想(虐殺、安楽死、出生前診断、公害被害などをめぐって)
14 障害学が問いかけるもの(まとめ)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日常生活のなかで、あらゆる事物やサービス等を「障害のある人がアクセスできるか」という視点から問い直すよう心がける。参考資料を読む。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
中間レポート(30%)
リアクションペーパー(30%)
備考 (Notes)
最終レポートの提出を単位修得の条件とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 栗川治 『視覚障碍をもって生きる──できることはやる,できないことはたすけあう』 明石書店 2012 9784750336329
その他 (Others)
その他の参考文献は受業のなかで紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・その他(HP等)
・障害学会 – Japan Society for Disability Studies
http://jsds-org.sakura.ne.jp/
・arsvi.com:立命館大学生存学研究所
http://www.arsvi.com/
・栗川治のページ
http://kurikawaosamu.life.coocan.jp/

【注意事項 / Notice】