日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA273
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX2310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Students will deepen their knowledge of topics such as: growth and development in relation to gender and individual differences; relationship with exercise; children’s issues today; physical changes that accompany the maturing process; changes of functions and capabilities; developmental disorders; dementia.

【Course Contents】

Learn about the physical and psychological characteristics of the three different periods of our lives and about the characteristics of disability: development through expansion of our body parts, tissues and organs as we mature; development through functional changes with the passage of time, such as actions, movements, and motor skills; aging as represented by the process of getting old and the changes that occur after we reach maturity.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 発育・発達の概念
2 神経の発達,脳の構造変化
3 運動機能の発達と脳内ネットワークの変化
4 幼児の体格と生理機能の発達
5 心の発達と健康
6 身体機能の発達と運動,子供の生活習慣の必要性
7 思春期の心と身体の変化
8 障害の理解,捉え方
9 発達障害の理解と支援(1)
10 発達障害の理解と支援(2)
11 老化の現象,変化について
12 認知症の理解
13 加齢と身体の機能,老化予防
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外学習の指示は,履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う.各自が確認して予習・復習すること.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業内小テスト(20%)
授業内レポート(20%)
リアクションペーパー(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない.授業時に資料を配付する.

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 青柳 領 『子どもの発育発達と健康』 ナカニシヤ出版 2006
2 髙石昌弘 監修 『からだの発達と加齢の科学』 大修館書店 2012
3 日本介護福祉士養成施設協会 編 『発達と老化の理解/認知症の理解/障害の理解/こころとからだのしくみ』 法律文化社 2016

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】