日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA281/IA281IA281 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国際平和と日本外交 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
・Acquire fundamental knowledge of theories related to the analysis of international relations and foreign policy.
・Understand the historical context that characterizes contemporary Japanese diplomacy and its challenges.
・Develop the literacy necessary to actively think about international peace and relations when participating in international exchange as a citizen or engaging in political participations such as voting in elections.
This course focuses on the topic of international peace and diplomacy, putting emphasis on the following three perspectives: "theory," "history," and "challenge," and using modern and contemporary Japanese diplomacy as a case study. Although current events may be touched upon when relevant, the primary focus will not be their explanation. Instead, the aim is to learn about the frameworks for understanding contemporary foreign policy and the international environment surrounding Japan. Special attention will be given to perspectives from other countries and regions on Japan's position in international relations, particularly within the context of East Asia,.
Diplomacy today is not solely conducted by governments; individual citizens also have channels (such as through elections) to participate in policymaking or to evaluate it. Additionally, there may be opportunities for individuals to interact with people from other countries within their communities or to collaborate with them in each work, potentially allowing each person to act as a "citizen diplomat." By using the theories, history, and challenges related to Japan's diplomacy as case studies, the goal of this course is to encourage students to actively think about ways to achieve international peace.
1 | イントロダクション |
2 | 「外交」とは何か:旧外交・新外交・現代の外交 |
3 | 国際関係分析の見取り図 |
4 | 対外政策決定をめぐる理論枠組み |
5 | 日本外交の歴史(1):開国から「領域」の確定まで |
6 | 日本外交の歴史(2):日清・日露戦争から第一次世界大戦まで |
7 | 日本外交の歴史(3):戦争違法化体制の構築から日中戦争まで |
8 | 日本外交の歴史(4):第二次世界大戦から戦後外交の形成まで |
9 | 日本外交をめぐる課題(1):安全保障と日米同盟① |
10 | 日本外交をめぐる課題(2):安全保障と日米同盟② |
11 | 日本外交をめぐる課題(3):国際協力と平和構築 |
12 | 日本外交をめぐる課題(4):国際文化交流 |
13 | 日本外交をめぐる課題(5):日中関係 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義のなかで関連文献や論文を適宜紹介する。それらの文献はもちろんのこと、自身が関心を持ったトピックについて積極的に研究書や研究論文を読み、調べることが強く推奨される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 85 | |
平常点 (In-class Points) | 15 |
リアクションペーパー(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田淳・長有紀枝・山田哲也編 | 『国際平和論――脅威の認識と対応の模索』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641149533 |
2 | 佐藤史郎・川名晋史・上野友也・齊藤孝祐・山口航編 | 『日本外交の論点〔新版〕』 | 法律文化社 | 2024 | 9784589043337 |
3 | 多湖淳 | 『国際関係論』 | 勁草書房 | 2024 | 9784326303397 |
4 | 北岡伸一 | 『日本政治史――外交と権力〔増補版〕』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641149199 |
5 | 川島真・服部龍二編 | 『東アジア国際政治史』 | 名古屋大学出版会 | 2007 | 9784815805616 |
高等学校で学習する水準の世界史や日本史の知識(特に19世紀以降)があると望ましい。
毎回の授業前に、授業支援システム「Canvas LMS」に講義資料をアップロードする。各自、ノートPCやタブレットなどにあらかじめダウンロードするか、紙にプリントアウトした上で授業に参加すること(授業の際に教員から紙で配布することはしない)。
授業後に寄せられた質問については、その次の授業の冒頭で回答・解説を行う。積極的な質問を歓迎する。
・国際関係や対外政策を分析する際の理論に関する基本的知識を習得する。
・今日の日本外交やその課題を特徴づける歴史的な文脈について理解する。
・一市民として国際交流に参画したり、選挙投票などの政治参加をしたりする際に、国際平和や国際関係について自ら主体的に考えるためのリテラシーを習得する。
・Acquire fundamental knowledge of theories related to the analysis of international relations and foreign policy.
・Understand the historical context that characterizes contemporary Japanese diplomacy and its challenges.
・Develop the literacy necessary to actively think about international peace and relations when participating in international exchange as a citizen or engaging in political participations such as voting in elections.
国際平和と外交という主題について、「理論」「歴史」「課題」という3つの視角から、近現代日本における外交を事例として講義を行う。その時々に応じて時事的話題に触れることはあるものの、その解説を主眼とはせず、今日の対外政策や日本を取り巻く国際環境を理解する際の「枠組み」について学ぶ。また、特に東アジアを念頭に、他国・地域から見た日本(東アジア国際関係における日本)という視角に留意する。
今日の「外交」は決して政府のみが行うものではなく、一市民も(選挙などを通して)その方針策定に参画する(または評価する)チャネルが開かれている。また今日、各々のコミュニティにおいて海外の方と接する機会や、仕事で海外の方と協働する機会も少なくなく、各個人が一「市民外交官」となり得る場合もあるだろう。日本外交をめぐる理論・歴史・課題を事例として、国際平和を実現するための方法について各自が主体的に思考する契機としたい。
This course focuses on the topic of international peace and diplomacy, putting emphasis on the following three perspectives: "theory," "history," and "challenge," and using modern and contemporary Japanese diplomacy as a case study. Although current events may be touched upon when relevant, the primary focus will not be their explanation. Instead, the aim is to learn about the frameworks for understanding contemporary foreign policy and the international environment surrounding Japan. Special attention will be given to perspectives from other countries and regions on Japan's position in international relations, particularly within the context of East Asia,.
Diplomacy today is not solely conducted by governments; individual citizens also have channels (such as through elections) to participate in policymaking or to evaluate it. Additionally, there may be opportunities for individuals to interact with people from other countries within their communities or to collaborate with them in each work, potentially allowing each person to act as a "citizen diplomat." By using the theories, history, and challenges related to Japan's diplomacy as case studies, the goal of this course is to encourage students to actively think about ways to achieve international peace.
1 | イントロダクション |
2 | 「外交」とは何か:旧外交・新外交・現代の外交 |
3 | 国際関係分析の見取り図 |
4 | 対外政策決定をめぐる理論枠組み |
5 | 日本外交の歴史(1):開国から「領域」の確定まで |
6 | 日本外交の歴史(2):日清・日露戦争から第一次世界大戦まで |
7 | 日本外交の歴史(3):戦争違法化体制の構築から日中戦争まで |
8 | 日本外交の歴史(4):第二次世界大戦から戦後外交の形成まで |
9 | 日本外交をめぐる課題(1):安全保障と日米同盟① |
10 | 日本外交をめぐる課題(2):安全保障と日米同盟② |
11 | 日本外交をめぐる課題(3):国際協力と平和構築 |
12 | 日本外交をめぐる課題(4):国際文化交流 |
13 | 日本外交をめぐる課題(5):日中関係 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義のなかで関連文献や論文を適宜紹介する。それらの文献はもちろんのこと、自身が関心を持ったトピックについて積極的に研究書や研究論文を読み、調べることが強く推奨される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 85 | |
平常点 (In-class Points) | 15 |
リアクションペーパー(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田淳・長有紀枝・山田哲也編 | 『国際平和論――脅威の認識と対応の模索』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641149533 |
2 | 佐藤史郎・川名晋史・上野友也・齊藤孝祐・山口航編 | 『日本外交の論点〔新版〕』 | 法律文化社 | 2024 | 9784589043337 |
3 | 多湖淳 | 『国際関係論』 | 勁草書房 | 2024 | 9784326303397 |
4 | 北岡伸一 | 『日本政治史――外交と権力〔増補版〕』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641149199 |
5 | 川島真・服部龍二編 | 『東アジア国際政治史』 | 名古屋大学出版会 | 2007 | 9784815805616 |
高等学校で学習する水準の世界史や日本史の知識(特に19世紀以降)があると望ましい。
毎回の授業前に、授業支援システム「Canvas LMS」に講義資料をアップロードする。各自、ノートPCやタブレットなどにあらかじめダウンロードするか、紙にプリントアウトした上で授業に参加すること(授業の際に教員から紙で配布することはしない)。
授業後に寄せられた質問については、その次の授業の冒頭で回答・解説を行う。積極的な質問を歓迎する。