日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA283/IA283IA283 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ファシリテーションの基礎を学ぶ Learning Basic Facilitation |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:74人/ Capacity:74) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 人数制限74名 |
Learn the background theory of facilitation and practice that promotes consensus-building and cooperation in order to create emergent groups, organizations, and communities that draw out the individuality and abilities of each member to engage in activities voluntarily. Students will learn how to facilitate by exploring "new solutions and approaches" required in a modern society where the environment is volatile through experiencing both participants and planners/facilitaters.
After lectures on basic knowledge about facilitation, the types and techniques of facilitation will be introduced. Through the experiences, students will notice changes in themselves, relationships, and group dynamics, and based on that, think about required skills and attitudes as facilitators. In the second half of the course, they will have opportunities to plan and implement facilitation. Students' self growth is expected through the process of discovering the world of facilitation.
1 | 授業ガイダンス-初めてのファシリテーション体験 |
2 | ファシリテーションの歴史・目的・種類・手法 |
3 | ファシリテーションの応用分野とその広がり |
4 | ファシリテーションの技術1 場のデザイン(1) |
5 | ファシリテーションの技術2 場のデザイン(2) |
6 | ファシリテーションの技術3 やりとりの構造化(1) |
7 | ファシリテーションの技術4 やりとりの構造化(2) |
8 | ファシリテーションの実際1と、実践の準備 |
9 | ファシリテーションの実際2 |
10 | ファシリテーション実践1とフィードバック |
11 | ファシリテーション実践2とフィードバック |
12 | ファシリテーション実践3とフィードバック |
13 | ファシリテーション実践4とフィードバック |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
演習/Exercises 対話/Dialogues |
定期的に時間外の実践的課題を出す
*授業のワークには主体的に参加すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(出席とファシリテーション実践への取り組みと 達成度)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
積極的参加を評価します。 Positive/voluntary attitude will be mostly evaluated. |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 堀公俊 | 『ファシリテーション入門』 | 日本経済新聞出版 | 2004 | 9784532110260 |
2 | 森時彦 | 『ファシリテーターの道具箱』 | ダイヤモンド社 | 2008 | 9784478003961 |
3 | 加藤哲夫 | 『市民の日本語-NPOの可能性とコミュニケーション』 | ひつじ市民新書 | 2002 | 9784894761667 |
4 | Larry Dressler、佐々木薫訳 | 『プロフェッショナル・ファシリテーター どんな修羅場も切り抜ける6つの流儀』 | ダイヤモンド社 | 2014 | 9784478027103 |
5 | Kenneth J. Gargen、東村知子訳 | 『あなたへの社会構成主義』 | ナカニシヤ出版 | 2004 | 9784888489157 |
6 | 堀公俊・加藤彰 | 『ファシリテーション・グラフィック-議論を「見える化」する技法』 | 日本経済新聞社 | 2006 | 9784532312886 |
7 | 竹本記子監修 | 『知っておけば怖くない ファシリテーション超入門』 | メイツ出版 | 2023 | 9784780427226 |
その他 (Others) | |||||
日本ファシリテーション協会 https://www.faj.or.jp/ |
・積極性
・柔軟性
・コミュニケーション能力
・チーム内での協力能力
・Positive/voluntary attitude
・Flexibility
・Communication skills
・Ability to work well in a team environment
遅刻厳禁
メンバー1人ひとりの個性や能力が活かされ自主的に活動に携わる創発的集団・組織・コミュニティーを作るために、合意形成や恊働を促進するファシリテーションの背景知識を知り実践する。環境の変わりやすい現代社会における「新しい解き方・取り組み方」を探究し、参加者及び企画者/実施者の双方を体験をすることにより、基礎のファシリテーションができるようになる。
Learn the background theory of facilitation and practice that promotes consensus-building and cooperation in order to create emergent groups, organizations, and communities that draw out the individuality and abilities of each member to engage in activities voluntarily. Students will learn how to facilitate by exploring "new solutions and approaches" required in a modern society where the environment is volatile through experiencing both participants and planners/facilitaters.
ファシリテーションに関する基礎知識を講義した後に、ファシリテーションの種類や技法を紹介する。体験を通して自分自身や関係性、グループダイナミクスの変化に気づくと共に、それに基づいてファシリテーターとしての技術・心構え・あり方を考える。後半には、学生自身がファシリテーションを企画・実施する機会を設ける。また、ファシリテーテーター的態度の体験を通じて、学生の成長を促す。
After lectures on basic knowledge about facilitation, the types and techniques of facilitation will be introduced. Through the experiences, students will notice changes in themselves, relationships, and group dynamics, and based on that, think about required skills and attitudes as facilitators. In the second half of the course, they will have opportunities to plan and implement facilitation. Students' self growth is expected through the process of discovering the world of facilitation.
1 | 授業ガイダンス-初めてのファシリテーション体験 |
2 | ファシリテーションの歴史・目的・種類・手法 |
3 | ファシリテーションの応用分野とその広がり |
4 | ファシリテーションの技術1 場のデザイン(1) |
5 | ファシリテーションの技術2 場のデザイン(2) |
6 | ファシリテーションの技術3 やりとりの構造化(1) |
7 | ファシリテーションの技術4 やりとりの構造化(2) |
8 | ファシリテーションの実際1と、実践の準備 |
9 | ファシリテーションの実際2 |
10 | ファシリテーション実践1とフィードバック |
11 | ファシリテーション実践2とフィードバック |
12 | ファシリテーション実践3とフィードバック |
13 | ファシリテーション実践4とフィードバック |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
演習/Exercises 対話/Dialogues |
定期的に時間外の実践的課題を出す
*授業のワークには主体的に参加すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(出席とファシリテーション実践への取り組みと 達成度)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
積極的参加を評価します。 Positive/voluntary attitude will be mostly evaluated. |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 堀公俊 | 『ファシリテーション入門』 | 日本経済新聞出版 | 2004 | 9784532110260 |
2 | 森時彦 | 『ファシリテーターの道具箱』 | ダイヤモンド社 | 2008 | 9784478003961 |
3 | 加藤哲夫 | 『市民の日本語-NPOの可能性とコミュニケーション』 | ひつじ市民新書 | 2002 | 9784894761667 |
4 | Larry Dressler、佐々木薫訳 | 『プロフェッショナル・ファシリテーター どんな修羅場も切り抜ける6つの流儀』 | ダイヤモンド社 | 2014 | 9784478027103 |
5 | Kenneth J. Gargen、東村知子訳 | 『あなたへの社会構成主義』 | ナカニシヤ出版 | 2004 | 9784888489157 |
6 | 堀公俊・加藤彰 | 『ファシリテーション・グラフィック-議論を「見える化」する技法』 | 日本経済新聞社 | 2006 | 9784532312886 |
7 | 竹本記子監修 | 『知っておけば怖くない ファシリテーション超入門』 | メイツ出版 | 2023 | 9784780427226 |
その他 (Others) | |||||
日本ファシリテーション協会 https://www.faj.or.jp/ |
・積極性
・柔軟性
・コミュニケーション能力
・チーム内での協力能力
・Positive/voluntary attitude
・Flexibility
・Communication skills
・Ability to work well in a team environment
遅刻厳禁