日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA441
Theme・Subtitle 現代の生老病死の苦しみを考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX3110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Through confronting the grief of death in old age and through studying the thoughts and sensitivities that can help us cope with the problems of modern life, we aim to cultivate a rich view of humanity and to deepen our insights thereof.

【Course Contents】

The pain and suffering with which the field of grief care is involved consists of events such as unforeseen accidents, illnesses, failures, betrayals, poverty, war, disasters, or the death of loved ones. These can happen to anyone, regardless of lifestyle or any efforts made to the contrary, and however unreasonable they may seem.
Above all, how we accept the inevitability of death has been a problem for human beings ever since ancient times. These days medical interventions and complicated social situations are additional considerations which mean that we and those who are bereaved have an increased range of choices and decisions to make in this respect.
This kind of grief is not a “personal issue.” The aim is for students to have an opportunity to consider the topic as a group on the premise that it is common suffering for everyone.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 グリーフ・スタディの視点 ~悲しみは繋がる、悲しみは力
2 感染症の歴史と今 ~隔離と差別の苦しみ
3 死を考える① ~ホスピスケアの展開
4 死を考える② ~痛みの緩和とその意味
5 死を考える③ ~死をめぐる自己決定
6 死を考える④ ~尊厳ある死とは
7 死を考える⑤ ~オランダの安楽死から
8 死を考える⑥ ~事例研究
9 被害者と加害者のケア① ~神戸連続児童殺傷事件と少年法
10 被害者と加害者のケア② ~無差別巻き込み事件の社会的背景
11 被害者と加害者のケア③ ~相模原事件と内なる優生思想
12 被害者と加害者のケア④ ~優生思想と障碍
13 国家による犠牲と人権① ~戦争、人体実験、核
14 国家による犠牲と人権② ~喪失体験から他者理解へ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で配布(配信)する資料をよく読んできてください。
日頃のニュース(健康医療、政治経済、科学技術、宗教文化等)に関心をもってください。
その他、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業内ミニレポート(リアクションペーパー)(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必ず購入しなければならない教科書はありません。
参考書籍は、下記のものをはじめ授業内で随時紹介します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 吉田利康 『悲しみを抱きしめて グリーフケアおことわり』 日本評論社 2013 9784535563063
2 柳田邦男 ほか 『悲しみとともにどう生きるか』 集英社 2020 9784087211450
3 坂上 香 『プリズンサークル』 岩波書店 2022 9784000615266
4 森岡正博、山折哲雄 『救いとは何か』 筑摩書房 2012 9784480015402
5 ヴィクトル・フランクル(池田香代子/訳) 『夜と霧』 みすず書房 2002 4622039702

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】