日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IA512
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMX1610
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ福祉学部2016年度~2018年度入学者対象

【Course Objectives】

This course provides an overview of Japan's contemporary history since the Asia-Pacific War from the perspectives of political and diplomatic history and social history. While grasping the framework of Japan's contemporary history, we will deepen our understanding of Japan's contemporary history while also taking into account the characteristics of contemporary East Asian history.
As in Japanese history 1, try to find a historical way of thinking that "enriches awareness of the current situation while interacting with history," rather than simply memorizing matters in chronological order.

【Course Contents】

lIn this lecture, regarding the modern history of Japan during the Empire of Japan, we will confirm the collapse process of the empire, that is, the expansion policy to mainland China, the cooperative relationship with the great powers, the entry into the Asia-Pacific War, and the trends in the 1930s to the 1940s and the development of postwar society. The society after the war that the present age history deals with is thought as a problem of the inheritance of the all-out war system. Moreover, the present age history is thought by the frame of " Compelling self-sacrifice" and "Respect for individual human rights". In addition, the problem of the war ruins and the war outlook is treated in the class. The content of the class plan may be changed depending on the flow of the class and the interest of the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス(講義内容,成績評価など)及び歴史の見方・考え方
2 近代史の枠組みの再確認及び満州事変以降の展開
3 戦時下の植民地社会
4 総力戦体制化の社会
5 占領と日本国憲法の制定
6 戦後東アジア社会の形成
7 戦前と戦後の日本社会ー持続と変容ー
8 冷戦社会論―アメリカ統治下の沖縄を事例に
9 高度成長の時代
10 「豊かな」暮らしと「公害」列島
11 戦跡と戦争観をめぐる問題
12 ジェンダーの現代史
13 地域の現代史
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

【予習】配信される資料をもとに内容確認などをする。
【復習】授業受けて興味を持った点/知らなかった点を中心に調べる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内で指示した課題(30%)
レポート(35%)
到達確認テスト(35%)
備考 (Notes)
問題行動が目立つと減点という措置もありうる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
とくに指定せず,講義時に適宜プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大門正克 戦争と戦後を生きる(全集日本の歴史15) 小学館 2009年 9784096221150
2 五百旗頭薫ほか 戦後日本の歴史認識 東京大学出版会 2017年 9784130230728
3 福間良明 「戦跡」の戦後史 岩波書店 2015年 9784000291729
4 丸川哲史 冷戦文化論 論創社 2020年 9784846019389
5 山崎雅弘 歴史戦と思想戦 集英社 2019年 9784087210781
6 山之内靖 総力戦体制 筑摩書房 2015年 9784480096494
7 大門正克・安田常雄・天野正子 戦後経験を生きる 吉川弘文館 2003年 4642079246
その他 (Others)
該当する時期を扱った歴史書を含め,歴史学を考える文献も挙げているので,履修していなくても,日本史1の文献にも目を通してほしい。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

板書を中心にした授業である。資料の配布や課題のやり取りはCanvas LMSを使用する予定である。歴史は暗記科目と思われているが,歴史を通して「正解のない問いを考える」姿勢を身に着けることを考えている。よって,積極的な発言も歓迎だが,授業を通して,真摯に内省する姿勢(自己内対話)もアクティブラーニングの一種と考えているので,こうした姿勢を養う気持ちをもって授業に臨んでほしい。
課題回答への講評をおこなう。

【注意事項 / Notice】