日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB100/IB100IB100 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:80人/ Capacity:80) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 福祉学科対象 人数制限80名 |
Acquire data processing skills that are useful not just for campus life, but also for welfare purposes or in society at large, using different document creation techniques, the internet, spreadsheets or elementary statistical processing. Also learn about basic typing skills and campus system mail and file management.
Divided into five broad categories to aid study and deeper understanding, and the acquisition of the required skills.
(1) Touch typing for keyboard input and faster typing;
(2) Understanding campus systems, files and folders;
(3) Using search engines and handling copyright;
(4) Creating reports and business documents in MS Word;
(5) Creating tables and using analytic functions in Excel.
Class attendance is required because training and instruction is involved.
Students who miss any classes will need to study and handle topics and themes on their own.
Check the campus mail for details.
1 | ガイダンスと学内システムへのアクセス・解説 |
2 | タッチタイピングとメールの活用 (メールマナー、署名、検索、フィルタ設定) |
3 | ファイル・フォルダ操作と検索サイト活用の理解 |
4 | Wordを使用したポスター作成 |
5 | Wordを使用した文章作成 |
6 | 引用ルール等を踏まえ文章の内容を深める |
7 | Word総括としてレポート書式・ルールに沿った文章作成 |
8 | Excelを使用した表作成 |
9 | Excel表計算の基礎 |
10 | Excel関数の基礎 |
11 | Excel関数の応用 |
12 | Excel集計とグラフ |
13 | Excel総括として比較・分析 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
タッチタイピングは毎回の講義で実施するだけでなく講義外でも練習してください。
各課題は次の講義で使用する題材となることが多いため、期限までに各自で取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義への出席と課題提出(60%) 授業の積極的な参加やコミュニケーション力(10%) 最終課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席よりも課題の提出と完成度を重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に配布。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
適宜紹介する。
文書作成技法、ネット活用、表計算や初歩的な統計処理を通し、学生生活だけでなく、福祉現場や社会人として活用できる情報処理スキルを取得する。また、その基礎となるタイピングや学内システム・メール・ファイル管理操作を学ぶ。
Acquire data processing skills that are useful not just for campus life, but also for welfare purposes or in society at large, using different document creation techniques, the internet, spreadsheets or elementary statistical processing. Also learn about basic typing skills and campus system mail and file management.
大きく分け5つの内容を学び理解を深めスキルを習得する。
(1)キーボード入力と速度向上のためタッチタイピング
(2)学内システムやファイル・フォルダ等の理解
(3)検索サイト活用のノウハウや著作権の取り扱い
(4)Wordを使用したレポート・ビジネス文書作成
(5)Excelを使用した表作成・分析の実施
実習科目であるため出席を前提とする。
欠席した場合は各自で自習・課題作成に取り組むこと。
また、学内のメール確認をすること。
Divided into five broad categories to aid study and deeper understanding, and the acquisition of the required skills.
(1) Touch typing for keyboard input and faster typing;
(2) Understanding campus systems, files and folders;
(3) Using search engines and handling copyright;
(4) Creating reports and business documents in MS Word;
(5) Creating tables and using analytic functions in Excel.
Class attendance is required because training and instruction is involved.
Students who miss any classes will need to study and handle topics and themes on their own.
Check the campus mail for details.
1 | ガイダンスと学内システムへのアクセス・解説 |
2 | タッチタイピングとメールの活用 (メールマナー、署名、検索、フィルタ設定) |
3 | ファイル・フォルダ操作と検索サイト活用の理解 |
4 | Wordを使用したポスター作成 |
5 | Wordを使用した文章作成 |
6 | 引用ルール等を踏まえ文章の内容を深める |
7 | Word総括としてレポート書式・ルールに沿った文章作成 |
8 | Excelを使用した表作成 |
9 | Excel表計算の基礎 |
10 | Excel関数の基礎 |
11 | Excel関数の応用 |
12 | Excel集計とグラフ |
13 | Excel総括として比較・分析 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
タッチタイピングは毎回の講義で実施するだけでなく講義外でも練習してください。
各課題は次の講義で使用する題材となることが多いため、期限までに各自で取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義への出席と課題提出(60%) 授業の積極的な参加やコミュニケーション力(10%) 最終課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席よりも課題の提出と完成度を重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に配布。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
適宜紹介する。