日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB111/IB111IB111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
We will understand the current status of diverse families and the welfare problems they face.
We will also understand the social structures and factors that give rise to the welfare problems faced by families.
Furthermore, we will discuss support and solutions to the welfare problems faced by families.
Modern society is characterized by a declining birthrate, an aging population, and a shrinking population. Families are diversifying and facing various difficulties and problems.
In this course, we will review the current status of families in modern society, and examine and discuss the factors and solutions to the various problems faced by families from a welfare perspective.
1 | 家族をどうとらえるか |
2 | 子どもが育つ社会と家族の状況 |
3 | 子どもが直面している諸問題 |
4 | 青年期の親子関係と社会的自立 |
5 | セクシュアリティ・ジェンダー・生殖 |
6 | パートナーの選択と結婚 |
7 | 夫婦関係の諸相 |
8 | 離婚・再婚とステップファミリー |
9 | 子育てと子育て支援の実際 |
10 | ワーク・ライフ・バランスの現状 |
11 | 家族のケア・介護にかかわるということ |
12 | 高齢期の社会関係と生きがい |
13 | 要介護・成年後見・看取り |
14 | これからの家族の展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講義テーマについて、TV、新聞、雑誌、インターネット、書籍、文献などで、情報を収集したり調べるなどして、ご自身の意見や考えを整理し、理解を深めてください。
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席確認を兼ねたリアクションペーパーへの記入内容(毎回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長津美代子・小澤千穂子 編著 | 『三訂 新しい家族関係学』 | 建帛社 | 2023 | 9784767914503 |
その他 (Others) | |||||
毎回、テキストを基に作成したレジュメを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩間暁子・大和礼子・田間泰子 | 『問いからはじめる家族社会学〔改訂版〕:多様化する家族の包摂に向けて』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150935 |
2 | 日本家政学会 編 | 『現代家族を読み解く12章』 | 丸善出版 | 2018 | 9784621303436 |
多様化している家族の現状と、家族が直面している福祉問題について理解する。
家族が直面している福祉問題を生じさせる社会構造や要因等について理解する。
家族が直面している福祉問題に対する支援や解決策について考察する。
We will understand the current status of diverse families and the welfare problems they face.
We will also understand the social structures and factors that give rise to the welfare problems faced by families.
Furthermore, we will discuss support and solutions to the welfare problems faced by families.
少子高齢化と人口減少が進行している現代社会において、家族は多様化し、さまざまな困難や問題に直面しています。
本講義では、現代社会における家族の現状を確認し、家族が直面している諸問題について、福祉的視点から、その要因や解決策について検討し、考察していきます。
Modern society is characterized by a declining birthrate, an aging population, and a shrinking population. Families are diversifying and facing various difficulties and problems.
In this course, we will review the current status of families in modern society, and examine and discuss the factors and solutions to the various problems faced by families from a welfare perspective.
1 | 家族をどうとらえるか |
2 | 子どもが育つ社会と家族の状況 |
3 | 子どもが直面している諸問題 |
4 | 青年期の親子関係と社会的自立 |
5 | セクシュアリティ・ジェンダー・生殖 |
6 | パートナーの選択と結婚 |
7 | 夫婦関係の諸相 |
8 | 離婚・再婚とステップファミリー |
9 | 子育てと子育て支援の実際 |
10 | ワーク・ライフ・バランスの現状 |
11 | 家族のケア・介護にかかわるということ |
12 | 高齢期の社会関係と生きがい |
13 | 要介護・成年後見・看取り |
14 | これからの家族の展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講義テーマについて、TV、新聞、雑誌、インターネット、書籍、文献などで、情報を収集したり調べるなどして、ご自身の意見や考えを整理し、理解を深めてください。
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席確認を兼ねたリアクションペーパーへの記入内容(毎回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 長津美代子・小澤千穂子 編著 | 『三訂 新しい家族関係学』 | 建帛社 | 2023 | 9784767914503 |
その他 (Others) | |||||
毎回、テキストを基に作成したレジュメを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩間暁子・大和礼子・田間泰子 | 『問いからはじめる家族社会学〔改訂版〕:多様化する家族の包摂に向けて』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150935 |
2 | 日本家政学会 編 | 『現代家族を読み解く12章』 | 丸善出版 | 2018 | 9784621303436 |