日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code IB113
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

(1) Understand the social circumstances surrounding the lives of the elderly.
(2) To be able to acquire knowledge that will serve as the basis for specific practical activities, such as an overview of the outline of the Long-Term Care Insurance System and the system of services, their contents and procedures.
(3) To be able to describe how to support the elderly through multidisciplinary cooperation with professionals.

【Course Contents】

With the advent of a declining birthrate, the number of elderly people in need of care is increasing rapidly.
In April 2000, the Long-Term Care Insurance Act was enacted, creating the Long-Term Care Insurance System, a structure that provides mutual support for Long-Term Care throughout society.
In addition, the Certified Social Worker and Certified Care Worker Act was passed in 1987 and significantly revised in 2007.
In order to respond to the demand for Long-Term Care due to the increase in the number of elderly people in Long-Term Care and the prolongation of Long-Term Care due to the progress of aging, we are facing an era in which highly specialized professionals with knowledge and skills are needed.
In this class, you will gain a multifaceted understanding of the phenomena and issues surrounding the lives of the elderly, as well as learn about the main Long-Term Care insurance Act and Long-Term Care insurance systems to support them.
Students will also deepen their understanding of the role of social welfare professionals in contemporary society and care systems.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 高齢者の心身の特徴と社会的理解-エイジズムを中心に
2 高齢者の生活実態とこれを取り巻く社会的状況、福祉・介護需要
3 ICF(国際生活機能分類)とその構成要素
4 介護保険制度の理解(1)目的と理念・基本的枠組み
5 介護保険制度の理解(2)要介護認定と介護サービス
6 介護福祉専門職の役割と実態(1)(日本と韓国の比較)
7 介護福祉専門職の役割と実態(2)(日本と韓国の比較)
8 リスクマネジメント(施設における安全を阻害する因子)
9 リスクマネジメント(在宅における安全を阻害する因子)
10 ヒヤリハット、事故発生後の記録・報告
11 身体拘束と虐待防止
12 自立に向けたケア支援(1)-身じたく、その人らしさの重要性
13 自立に向けたケア支援(2)-利用者を主体とした安心、安全、安楽な入浴・清潔保持
14 個別事例を通した高齢者の支援方法の検討-多職種連携を中心に

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業中に資料を配布する。
・その他、学習準備については、各回の講義で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度(40%)
リアクションペーパー(30%)
レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストを使用せず、授業時に配付するレジュメを中心に進める。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式で、現物資料、映像資料なども適宜活用する。

【注意事項 / Notice】