日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB113/IB113IB113 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
(1) Understand the social circumstances surrounding the lives of the elderly.
(2) To be able to acquire knowledge that will serve as the basis for specific practical activities, such as an overview of the outline of the Long-Term Care Insurance System and the system of services, their contents and procedures.
(3) To be able to describe how to support the elderly through multidisciplinary cooperation with professionals.
With a declining birth rate, the number of elderly people in need of care is rapidly increasing.
In April 2000, the Long-Term Care Insurance Act was enacted, establishing the Long-Term Care Insurance System, a structure that provides mutual support for long-term care throughout society.
In addition, the Certified Social Worker and Certified Care Worker Act was enacted in 1987 and substantially revised in 2007.
In order to respond to the demand for long-term care due to the increase in the number of elderly people in long-term care and the prolongation of long-term care due to the progress of aging, we are facing an era in which highly specialized professionals with knowledge and skills are needed.
In this course, you will gain a multifaceted understanding of the phenomena and issues surrounding the lives of the elderly, as well as learn about the main long-term care insurance law and long-term care insurance systems to support them.
Students will also deepen their understanding of the role of social welfare professionals in contemporary society and care systems.
1 | 高齢者の心身の特徴と社会的理解-エイジズムを中心に① |
2 | 高齢者の心身の特徴と社会的理解-エイジズムを中心に② |
3 | 高齢者の生活実態とこれを取り巻く社会的状況、福祉・介護需要 |
4 | ICF(国際生活機能分類)とその構成要素 |
5 | 介護保険制度の理解(1)目的と理念・基本的枠組み |
6 | 介護保険制度の理解(2)要介護認定と介護サービス |
7 | 介護福祉専門職の役割と実態(日本と韓国の比較) |
8 | 自立に向けたケア支援(1)-身じたく、その人らしさの重要性 |
9 | 自立に向けたケア支援(2)-利用者を主体とした安心、安全、安楽な入浴・清潔保持 |
10 | リスクマネジメント(施設における安全を阻害する因子) |
11 | リスクマネジメント(在宅における安全を阻害する因子) |
12 | ヒヤリハット、事故発生後の記録・報告 |
13 | 身体拘束と虐待防止 |
14 | 個別事例を通した高齢者の支援方法の検討-多職種連携を中心に |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料は「Canvas LMS」にアップロードする。
その他、学習準備については、各回の講義で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(40%) リアクションペーパー(30%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価にあたっては、授業回数の3分の2以上の出席者に限り合格評価とする。 また、毎回のリアクションペーパーと、最終レポート(提出必須)によって、総合的に判定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストを使用せず、Canvas LMSにアップロードするレジュメを中心に進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
パワーポイントを使用した講義形式で、現物資料、映像資料なども適宜活用する。 |
(1) 高齢者の生活を取り巻く社会的状況について理解できる。
(2) 介護保険制度の概要とサービスの体系、内容および手続き方法等、具体的な実践活動の基本となる知識を習得できる。
(3) 専門職との多職種連携による高齢者の支援方法について述べることができる。
(1) Understand the social circumstances surrounding the lives of the elderly.
(2) To be able to acquire knowledge that will serve as the basis for specific practical activities, such as an overview of the outline of the Long-Term Care Insurance System and the system of services, their contents and procedures.
(3) To be able to describe how to support the elderly through multidisciplinary cooperation with professionals.
少子高齢社会の到来により、介護を必要とする高齢者は、急速に増加している。2000年4月、介護保険法が施行されることによって、介護を社会全体で支え合うしくみである介護保険制度が創設された。また、社会福祉士及び介護福祉士法は、1987年に成立し、2007年に大幅改正された。高齢化の進展に伴う要介護高齢者の増加や介護の長期化による介護ニーズに対応するため、知識と技術を備えた専門性の高い専門職が必要とされる時代を迎えている。
本講義では、高齢者の暮らしを取り巻く現状と課題を多面的に理解するとともに、その支援のための主要な介護保険法と介護保険制度について学ぶ。また、現代社会と介護保険制度における社会福祉専門職の役割について理解を深める。
With a declining birth rate, the number of elderly people in need of care is rapidly increasing.
In April 2000, the Long-Term Care Insurance Act was enacted, establishing the Long-Term Care Insurance System, a structure that provides mutual support for long-term care throughout society.
In addition, the Certified Social Worker and Certified Care Worker Act was enacted in 1987 and substantially revised in 2007.
In order to respond to the demand for long-term care due to the increase in the number of elderly people in long-term care and the prolongation of long-term care due to the progress of aging, we are facing an era in which highly specialized professionals with knowledge and skills are needed.
In this course, you will gain a multifaceted understanding of the phenomena and issues surrounding the lives of the elderly, as well as learn about the main long-term care insurance law and long-term care insurance systems to support them.
Students will also deepen their understanding of the role of social welfare professionals in contemporary society and care systems.
1 | 高齢者の心身の特徴と社会的理解-エイジズムを中心に① |
2 | 高齢者の心身の特徴と社会的理解-エイジズムを中心に② |
3 | 高齢者の生活実態とこれを取り巻く社会的状況、福祉・介護需要 |
4 | ICF(国際生活機能分類)とその構成要素 |
5 | 介護保険制度の理解(1)目的と理念・基本的枠組み |
6 | 介護保険制度の理解(2)要介護認定と介護サービス |
7 | 介護福祉専門職の役割と実態(日本と韓国の比較) |
8 | 自立に向けたケア支援(1)-身じたく、その人らしさの重要性 |
9 | 自立に向けたケア支援(2)-利用者を主体とした安心、安全、安楽な入浴・清潔保持 |
10 | リスクマネジメント(施設における安全を阻害する因子) |
11 | リスクマネジメント(在宅における安全を阻害する因子) |
12 | ヒヤリハット、事故発生後の記録・報告 |
13 | 身体拘束と虐待防止 |
14 | 個別事例を通した高齢者の支援方法の検討-多職種連携を中心に |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料は「Canvas LMS」にアップロードする。
その他、学習準備については、各回の講義で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(40%) リアクションペーパー(30%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価にあたっては、授業回数の3分の2以上の出席者に限り合格評価とする。 また、毎回のリアクションペーパーと、最終レポート(提出必須)によって、総合的に判定する。 |
その他 (Others) | |||||
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テキストを使用せず、Canvas LMSにアップロードするレジュメを中心に進める。 |
その他 (Others) | |||||
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パワーポイントを使用した講義形式で、現物資料、映像資料なども適宜活用する。 |