日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB131/IB131IB131 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
子どもの権利保障と子育て家庭への社会的支援 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
This subject is one of a group of subjects for deepening the understanding of theory, system, and services required for social workers specializing in interpersonal support. How do we recognize children as rights-bearers and support their growth and development in society? Learn about the historic development of child welfare and acquire the knowledge required to understand children’s problems and family issues in modern society. In addition, the course aims to foster students’ basic ability to carry out social work through learning about laws and institutional systems and the practicalities of support services.
Study the living conditions of children and families raising children in modern society and the social conditions surrounding them, based on demand for welfare (including single-parent families, child abuse and domestic violence, regional support for child care and youth development), and learn about the significance and practice of child welfare from the perspective of securing children's rights. Consider in-depth the law and institutional systems, implementation structures, leaders of services and their specialties from a variety of perspectives.
1 | 現代社会における子ども・子育て家庭の現状と児童福祉の意義 |
2 | 「児童福祉」「子ども家庭福祉」の理念と子どもの権利保障 |
3 | 児童・家庭福祉の発展過程と児童福祉法 |
4 | 子ども虐待の現状と児童相談所の役割 |
5 | 配偶者等からの暴力と困難を抱える女性への支援策 |
6 | 家族の階層化と子ども家庭福祉ー子どもの貧困問題 |
7 | 社会的養護の体系と支援策 |
8 | 家族の多様化と児童福祉ーひとり親家庭・ステップファミリー |
9 | 多職種連携とネットワーキングの実際 |
10 | 母子保健施策と福祉サービス-妊娠期からの切れ目のない支援 |
11 | 児童健全育成施策と地域子育て支援 |
12 | 児童福祉に関わる法律と制度体系 |
13 | 児童・家庭福祉制度における組織及び団体の役割と実際 |
14 | 子ども家庭福祉サービスにおける専門職の役割と実際 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、随時、授業内で提示する。日常的に、子ども、子育て家庭をめぐる制度の現状や事件の背景などを新聞や記事などを通して把握し、求められる社会的対応を考察すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の小レポートの内容(80%) 授業内で提示する課題への取組(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時、授業で紹介する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林浩康・山本真美・湯澤直美 | 『児童・家庭福祉』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623092703 |
その他 (Others) | |||||
随時、授業で紹介する |
リアクションペーパーは。グーグルフォームを使用する。学生へのアナウンスや資料提示には「Canvas LMS」を活用する。
パワーポイントを使用した講義形式を中心とし、映像資料や配布資料を適宜活用する。また、理解を深めるためにワークシートを実施する予定である。
授業では、学生への質問も活発に行うので、積極的な参加が期待される。
リアクションペーパーについては、次回授業時にフィードバックを行う。
この科目は、専門的対人援助職であるソーシャルワーカーに必要な「理論・制度・サービスの理解」 を深める科目群のひとつである。子どもを権利主体として認識し、いかにその成長・発達を社会的に支えていけるのか、児童福祉の歴史的展開に学びつつ、現代社会における児童問題・家族問題を理解するうえで必要な知識を習得する。そのうえで、法律と制度体系、支援サービスの実際を学び、ソーシャルワークを展開する基礎力を醸成することを目的とする。
This subject is one of a group of subjects for deepening the understanding of theory, system, and services required for social workers specializing in interpersonal support. How do we recognize children as rights-bearers and support their growth and development in society? Learn about the historic development of child welfare and acquire the knowledge required to understand children’s problems and family issues in modern society. In addition, the course aims to foster students’ basic ability to carry out social work through learning about laws and institutional systems and the practicalities of support services.
現代社会にける子ども・子育て家庭の生活実態とこれを取り巻く社会情勢、福祉需要(ひとり親家庭、児童虐待及び家庭内暴力、地域における子育て支援及び青少年育成の実態等)をふまえたうえで、子どもの権利保障という観点から児童福祉の意義と実際を学ぶ。法律と制度体系、実施体制、サービスの担い手と専門性について、多角的に深める。
Study the living conditions of children and families raising children in modern society and the social conditions surrounding them, based on demand for welfare (including single-parent families, child abuse and domestic violence, regional support for child care and youth development), and learn about the significance and practice of child welfare from the perspective of securing children's rights. Consider in-depth the law and institutional systems, implementation structures, leaders of services and their specialties from a variety of perspectives.
1 | 現代社会における子ども・子育て家庭の現状と児童福祉の意義 |
2 | 「児童福祉」「子ども家庭福祉」の理念と子どもの権利保障 |
3 | 児童・家庭福祉の発展過程と児童福祉法 |
4 | 子ども虐待の現状と児童相談所の役割 |
5 | 配偶者等からの暴力と困難を抱える女性への支援策 |
6 | 家族の階層化と子ども家庭福祉ー子どもの貧困問題 |
7 | 社会的養護の体系と支援策 |
8 | 家族の多様化と児童福祉ーひとり親家庭・ステップファミリー |
9 | 多職種連携とネットワーキングの実際 |
10 | 母子保健施策と福祉サービス-妊娠期からの切れ目のない支援 |
11 | 児童健全育成施策と地域子育て支援 |
12 | 児童福祉に関わる法律と制度体系 |
13 | 児童・家庭福祉制度における組織及び団体の役割と実際 |
14 | 子ども家庭福祉サービスにおける専門職の役割と実際 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、随時、授業内で提示する。日常的に、子ども、子育て家庭をめぐる制度の現状や事件の背景などを新聞や記事などを通して把握し、求められる社会的対応を考察すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の小レポートの内容(80%) 授業内で提示する課題への取組(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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随時、授業で紹介する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 林浩康・山本真美・湯澤直美 | 『児童・家庭福祉』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623092703 |
その他 (Others) | |||||
随時、授業で紹介する |
リアクションペーパーは。グーグルフォームを使用する。学生へのアナウンスや資料提示には「Canvas LMS」を活用する。
パワーポイントを使用した講義形式を中心とし、映像資料や配布資料を適宜活用する。また、理解を深めるためにワークシートを実施する予定である。
授業では、学生への質問も活発に行うので、積極的な参加が期待される。
リアクションペーパーについては、次回授業時にフィードバックを行う。