日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB215/IB215IB215 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
Organize specific assistance and approaches for elderly welfare and learn about the details and current status of aid practice in various fields.
Learn the principles of welfare for the elderly, the needs of users, the institutional aspects of current welfare, the ethics and professional expertise required by professionals supporting care in the community. Then, learn how specific support is provided in various organizations that support the elderly, and understand the practice of welfare for the elderly. If appropriate, invite professionals who practice in the field.
1 | オリエンテーション、高齢期の暮らしとソーシャルワーク |
2 | 施設・在宅ケアを踏まえた地域ケア |
3 | 在宅介護と相談機能(居宅介護支援事業所の実践より) |
4 | 権利擁護と家族支援(地域包括支援センターの実践より) |
5 | 権利擁護(養護老人ホームの実践より) |
6 | 終末期ケア(特別養護老人ホームの実践より) |
7 | 終末期ケア(訪問診療と看護小規模多機能型居宅介護の実践より) |
8 | 認知症ケア(グループホーム・小規模多機能型居宅介護の実践より) |
9 | コミュニティソーシャルワークと地域ケア |
10 | 社会的孤立 |
11 | 食と見守り支援(配食サービスの実践より) |
12 | 医療とソーシャルケアをつなぐ相談支援(医療ソーシャルワーカーの実践より) |
13 | イギリスの統合ケアの実践 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて、授業時に提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のリアクションペーパー(70%) 課題レポート(10%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。授業資料は、Canvas LMSにアップします。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟編集 | 高齢者福祉 | 中央法規出版 | 2025 |
PC等の端末(授業資料の配布、リアクションペーパーや課題の提出等はCanvasLMSを使用します)
高齢者福祉の具体的な援助と考え方を整理し,様々なフィールドでの援助実践の内容や現状を学ぶ。
Organize specific assistance and approaches for elderly welfare and learn about the details and current status of aid practice in various fields.
高齢者福祉のあり方,利用者のニーズ,現在の福祉の制度的な側面,地域においてケアを支える専門職に求められる職業倫理,専門性等を学ぶ。その上で,高齢者を支援する様々な組織で具体的な援助がどのように行われているかを学び,高齢者福祉の実践について理解する。適宜,現場で実践をされている援助者をお呼びする。
Learn the principles of welfare for the elderly, the needs of users, the institutional aspects of current welfare, the ethics and professional expertise required by professionals supporting care in the community. Then, learn how specific support is provided in various organizations that support the elderly, and understand the practice of welfare for the elderly. If appropriate, invite professionals who practice in the field.
1 | オリエンテーション、高齢期の暮らしとソーシャルワーク |
2 | 施設・在宅ケアを踏まえた地域ケア |
3 | 在宅介護と相談機能(居宅介護支援事業所の実践より) |
4 | 権利擁護と家族支援(地域包括支援センターの実践より) |
5 | 権利擁護(養護老人ホームの実践より) |
6 | 終末期ケア(特別養護老人ホームの実践より) |
7 | 終末期ケア(訪問診療と看護小規模多機能型居宅介護の実践より) |
8 | 認知症ケア(グループホーム・小規模多機能型居宅介護の実践より) |
9 | コミュニティソーシャルワークと地域ケア |
10 | 社会的孤立 |
11 | 食と見守り支援(配食サービスの実践より) |
12 | 医療とソーシャルケアをつなぐ相談支援(医療ソーシャルワーカーの実践より) |
13 | イギリスの統合ケアの実践 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて、授業時に提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のリアクションペーパー(70%) 課題レポート(10%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。授業資料は、Canvas LMSにアップします。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟編集 | 高齢者福祉 | 中央法規出版 | 2025 |
PC等の端末(授業資料の配布、リアクションペーパーや課題の提出等はCanvasLMSを使用します)