日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code IB230
Theme・Subtitle 暴力や差別を克服する社会を構想するために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB2240
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

This subject is one of a group of subjects for deepening the understanding of theory, system, and services required for social workers specializing in interpersonal support. Understand the current situation of women's issues based on sexual discrimination and elucidate the role of social welfare for solving them from the perspective of women's welfare. In addition, acquire skills necessary for supporters of community welfare.

【Course Contents】

Discrimination suffered by women, social disadvantage, and various problems arising from this are collectively referred to as “women's issues.” At present, efforts are being made on a global basis to resolve these issues. These lectures review the current status and future of women's welfare, as well understanding of modern society where women's welfare is required. Students will consider a society without violence and consider ways for living happily.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 性をめぐる差別とは?ー授業の視点の共有
2 デートDV:恋愛と暴力
3 女性の身体を生きるということ
4 妊娠・出産という体験と求められる支援策
5 男性の生きずらさと男性自身による取組み
6 ドメスティック・バイオレンス:親密な関係における暴力
7 ドメスティック・バイオレンス防止法とDV対策
8 女性支援の現場ー支援の実際とやりがい
9 性暴力の現実と性暴力被害への支援
10 性の商品化と人権―アダルトビデオ・買春から考える
11 「女性支援法」による政策の実施体制
12 ひとり親家庭の現状と支援サービスー母子家庭・父子家庭の視点から
13 誰もが輝く人生を生きるー働くこと・暮らすこと
14 社会は変わるー受講者による学びの成果の共有

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については,各回の授業で提示する。授業への参加により多角的な気づきを得て,各自の認識を深めることができているかという点を重視する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回のリアクションペーパー(80%)
授業内最終レポート(20%)
備考 (Notes)
成績評価にあたっては、出席を重視する

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 戒能民江・湯澤直美ほか 危機をのりこえる女たち―DV(ドメスティック・バイオレンス)法10年、支援の新地平へ 信山社 2013 9784797293043
その他 (Others)
授業中に随時紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式を中心とし、映像資料や配布資料を適宜活用する。また、理解を深めるためにワークシートを実施する予定である。
授業では、学生への質問も活発に行うので、積極的な参加が期待される。
リアクションペーパーについては、次回授業時にフィードバックを行う。

【注意事項 / Notice】