日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB242/IB242IB242 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
臨床症例の実際を深く知ることで精神疾患を理解する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
The purpose of this course is to obtain basic knowledge about symptomatology and diagnostics of mental disorder. To be able discuss psychosocial and physiological side of mental disorder.
This course will introduce students to a number of real cases of mental patients, and give students a basic understanding of main mental disorders. We will deepen understanding about the psychosocial side of mental patients on seeing movies and videos which featured the theme of mental disorder.
1 | イントロダクション、精神医学の歴史と展望、統合失調症の症候学① |
2 | 統合失調症の症候学②、統合失調症の診断学① |
3 | 統合失調症の診断学②、統合失調症と社会/精神病のスティグマを議論する |
4 | 統合失調症と文化/精神病がどのように文化に影響を与えたか、統合失調症の症候学・診断学のまとめ |
5 | 感情障害の症候学 |
6 | 感情障害の診断学 |
7 | 感情障害と社会/うつ病や双極性障害を通して、社会の精神疾患に対する偏見について議論する |
8 | 感情障害の症候学・診断学のまとめ、中間テスト |
9 | パーソナリティ障害の症候学・診断学 |
10 | 認知症の症候学・診断学 |
11 | 精神疾患の治療学/薬物療法 |
12 | 精神疾患の治療学/精神療法 |
13 | 症例提示/統合失調症・うつ病・双極性障害 |
14 | 最終テスト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関しては、必要に応じてその都度、授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) 中間テスト(20%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
中間テスト、最終テストはいずれもレポート形式で出題する。3回以上連続で講義を欠席した場合、成績は無条件で「D」とする。 |
なし/None
授業中のパソコン、スマートフォン、携帯電話等、通信機能のある機器の使用は不可とする。
この講義では主要な精神疾患の症候学及び診断学の基礎的知識を習得し、精神疾患の心理社会的側面や、生理学的側面について議論できるようになることを目標とする。
The purpose of this course is to obtain basic knowledge about symptomatology and diagnostics of mental disorder. To be able discuss psychosocial and physiological side of mental disorder.
この講義では多くの具体的症例を示し、主要な精神疾患の基礎的な理解を得る。精神疾患をテーマにした映画や動画も紹介し、精神疾患患者の心理社会的側面についての理解を深める。
This course will introduce students to a number of real cases of mental patients, and give students a basic understanding of main mental disorders. We will deepen understanding about the psychosocial side of mental patients on seeing movies and videos which featured the theme of mental disorder.
1 | イントロダクション、精神医学の歴史と展望、統合失調症の症候学① |
2 | 統合失調症の症候学②、統合失調症の診断学① |
3 | 統合失調症の診断学②、統合失調症と社会/精神病のスティグマを議論する |
4 | 統合失調症と文化/精神病がどのように文化に影響を与えたか、統合失調症の症候学・診断学のまとめ |
5 | 感情障害の症候学 |
6 | 感情障害の診断学 |
7 | 感情障害と社会/うつ病や双極性障害を通して、社会の精神疾患に対する偏見について議論する |
8 | 感情障害の症候学・診断学のまとめ、中間テスト |
9 | パーソナリティ障害の症候学・診断学 |
10 | 認知症の症候学・診断学 |
11 | 精神疾患の治療学/薬物療法 |
12 | 精神疾患の治療学/精神療法 |
13 | 症例提示/統合失調症・うつ病・双極性障害 |
14 | 最終テスト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関しては、必要に応じてその都度、授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(50%) 中間テスト(20%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
中間テスト、最終テストはいずれもレポート形式で出題する。3回以上連続で講義を欠席した場合、成績は無条件で「D」とする。 |
なし/None
授業中のパソコン、スマートフォン、携帯電話等、通信機能のある機器の使用は不可とする。