日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB256/IB256IB256 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度~2022年度入学者対象 |
Understand the background and outline to the support of the mental health care and welfare, and consider this in relation to the practice of social work.
This class is a required designated course for the qualification to sit for the National Examination for Mental Health Workers.
The principles of mental health welfare will be discussed in relation to social exclusion and social barriers in relation to social work practice, and the class will be developed based on specific examples.
In this class, we hope that students who take the course will develop the ability to continue to think about relationships between people, regardless of their qualification as a “mental health worker”. Even for those students who do not aim to obtain qualifications, we would be grateful if they could acquire a perspective on “mental health and welfare,” which is indispensable in a society where people live with others.
1 | 精神障害者への排除の歴史 |
2 | 日本における精神障害者への社会的防壁 |
3 | 精神保健福祉の原理のなりたち |
4 | 差別・偏見とは何か① |
5 | 精神保健福祉士による実践の価値・原理 |
6 | 精神保健福祉士による実践の視点~人と人の関係性から考える |
7 | 司法精神保健福祉の現状と課題(ゲストスピーカー) |
8 | リカバリー支援とは何か |
9 | 累犯障害者の支援の実際 |
10 | 薬物依存症者の支援の実際(ゲストスピーカー) |
11 | 差別・偏見とは何か②~「社会」について考える |
12 | 意思決定支援とは何か・パターナリズムと代理行為について |
13 | 精神保健福祉士の職場と職域~「働くこと」を考える |
14 | 精神保健福祉とは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッション、ディベート、としてはいますが、内容としては講義後に近くに座っている人たちで10分ほど簡単に感じたことの分かち合いです。分かち合ったことはマイクを回しますので簡単にシェアしていただけると嬉しいです。シェアは義務ではありませんが、ぜひご協力いただけたら嬉しいです。 |
各種メディアで精神保健医療福祉領域の情報を意識的に探してみてください。必要に応じて各回の授業内で提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・リアクションペーパー(40%) 中間レポート(ゲストスピーカー①)(20%) 中間レポート(ゲストスピーカー②)(20%) 最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
指定回数以上の欠席は単位不可とします。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟 | 『精神保健福祉の原理』 | 中央法規 | 2021 |
精神保健福祉領域の支援についてその背景と概要を理解しソーシャルワーク実践と関連させて考えることができる。
広い視野で疑問を持ち続け、自分の中の確からしさを見つめていく力を養う素地を整える土台の一部を自らがつくること。
Understand the background and outline to the support of the mental health care and welfare, and consider this in relation to the practice of social work.
本授業は精神保健福祉士国家試験受験資格取得のための必須指定科目である。
精神保健福祉の原理について、社会的排除と社会的障壁について、ソーシャルワーク実践と関連させながら、具体例を踏まえて授業を展開していく。
本授業では、受講した学生が「精神保健福祉士」という資格にこだわらず、人と人とのかかわりについて考え続ける力をつけていくことを目指していきたい。資格取得を目指さない学生であっても、人と人が生きる社会の中で、欠かすことができない「精神保健福祉」という着眼点を身に着けていただけたらありがたい。
This class is a required designated course for the qualification to sit for the National Examination for Mental Health Workers.
The principles of mental health welfare will be discussed in relation to social exclusion and social barriers in relation to social work practice, and the class will be developed based on specific examples.
In this class, we hope that students who take the course will develop the ability to continue to think about relationships between people, regardless of their qualification as a “mental health worker”. Even for those students who do not aim to obtain qualifications, we would be grateful if they could acquire a perspective on “mental health and welfare,” which is indispensable in a society where people live with others.
1 | 精神障害者への排除の歴史 |
2 | 日本における精神障害者への社会的防壁 |
3 | 精神保健福祉の原理のなりたち |
4 | 差別・偏見とは何か① |
5 | 精神保健福祉士による実践の価値・原理 |
6 | 精神保健福祉士による実践の視点~人と人の関係性から考える |
7 | 司法精神保健福祉の現状と課題(ゲストスピーカー) |
8 | リカバリー支援とは何か |
9 | 累犯障害者の支援の実際 |
10 | 薬物依存症者の支援の実際(ゲストスピーカー) |
11 | 差別・偏見とは何か②~「社会」について考える |
12 | 意思決定支援とは何か・パターナリズムと代理行為について |
13 | 精神保健福祉士の職場と職域~「働くこと」を考える |
14 | 精神保健福祉とは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッション、ディベート、としてはいますが、内容としては講義後に近くに座っている人たちで10分ほど簡単に感じたことの分かち合いです。分かち合ったことはマイクを回しますので簡単にシェアしていただけると嬉しいです。シェアは義務ではありませんが、ぜひご協力いただけたら嬉しいです。 |
各種メディアで精神保健医療福祉領域の情報を意識的に探してみてください。必要に応じて各回の授業内で提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・リアクションペーパー(40%) 中間レポート(ゲストスピーカー①)(20%) 中間レポート(ゲストスピーカー②)(20%) 最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
指定回数以上の欠席は単位不可とします。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟 | 『精神保健福祉の原理』 | 中央法規 | 2021 |