日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB313/IB313IB313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 2024年9月28日付シラバス変更(授業計画)【事由】授業計画変更のため |
In our daily life, there are few issues which require an awareness of human rights. However, knowing what human rights actually are is a necessary part of going out into society and protecting our own rights and the rights of those we deal with. It is not simply a case of knowing your rights so you can protect them. If you do not know what human rights are, you will not recognize when these are infringed upon. Also, commonly accepted thinking and majority opinion in Japanese society can be suppressive for the rights of those people who may be viewed as a minority. Lack of awareness can be hurtful to others. The goal of Human Rights is to acquire the basic knowledge and ability to think critically through class learning and to acquire an approach that enables one to consider and appreciate one's own rights and the rights of others.
We will look at cases and social problems to consider:
• How and for what purpose has the concept of Human Rights been established in history?
• What kinds of rights are Human Rights today, and what is the basis for this?
• In contemporary Japan, what kinds of situations related to Human Rights can lead to issues and problems?
1 | 「人権」概念が確立した歴史・イントロダクション |
2 | 学問の自由 【修正前】:平和主義と平和的生存権 |
3 | 思想信条の自由 【修正前】:基本的人権の限界 |
4 | 平和主義と平和的生存権 【修正前】:包括的基本権と法の下の平等 |
5 | 表現の自由 【修正前】:精神的自由(1)(内心の自由と表現の自由) |
6 | 国務請求権・参政権 【修正前】:精神的自由(2)(同上) |
7 | 経済的自由権(職業選択の自由・居住移転の自由・財産権) 【修正前】:精神的自由(3)(同上) |
8 | 包括的基本権と法の下の平等 【修正前】:経済的自由(職業選択の自由・居住移転の自由・財産権) |
9 | 自己決定権1 【修正前】:人身の自由 |
10 | 自己決定権2 【修正前】:国務請求権と参政権 |
11 | マイノリティの人権1 【修正前】:社会権(生存権・教育を受ける権利・労働基本権) |
12 | マイノリティの人権2 【修正前】:女性の人権 |
13 | 人身の自由 【修正前】:マイノリティの人権(性的マイノリティ・外国人・障がい者等) |
14 | 生存権 【修正前】:まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特段の予習・復習は不要ですが、事前・事後に資料をWEB上にアップロードすることがあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
酒田芳人・伊藤荘二郎の2名で講師を務めます。 講師の弁護士業務の都合により、授業計画に記載の回が前後することがあります(第2回が第3回と入れ替わるなど)
日常生活において人権を意識することは多くはありません。しかし、人権とは何かということについて最低限の知識を身に付けておくことは、社会に出てから自分や自分に関わる人を守るためにも必要なことではないでしょうか。知ってさえいれば権利を守れるというわけではありませんが、知らなければそもそも権利が侵害されていることにすら気が付きません。また、日本社会における常識や多数派の意見は、時に、少数者・マイノリティと言われる人々の権利を抑圧し、無意識のうちに他者を傷つけることがあります。この授業を通じて、人権についての基本的な知識や思考力を涵養し、自他の権利について思い至ることのできる教養を身に付けてもらうことが、「人権論」の目標です。
In our daily life, there are few issues which require an awareness of human rights. However, knowing what human rights actually are is a necessary part of going out into society and protecting our own rights and the rights of those we deal with. It is not simply a case of knowing your rights so you can protect them. If you do not know what human rights are, you will not recognize when these are infringed upon. Also, commonly accepted thinking and majority opinion in Japanese society can be suppressive for the rights of those people who may be viewed as a minority. Lack of awareness can be hurtful to others. The goal of Human Rights is to acquire the basic knowledge and ability to think critically through class learning and to acquire an approach that enables one to consider and appreciate one's own rights and the rights of others.
裁判例、社会問題、その他できる限り学生にとって身近な素材を取り上げながら、
・「人権」という概念が、歴史上どのように、何のために確立してきたのか。
・現代における「人権」とは、どのような権利であり、その根拠はどこにあるのか。
・日本の現状において「人権」がどのような場面でどうして問題になっているのか
等について講義を行う。
We will look at cases and social problems to consider:
• How and for what purpose has the concept of Human Rights been established in history?
• What kinds of rights are Human Rights today, and what is the basis for this?
• In contemporary Japan, what kinds of situations related to Human Rights can lead to issues and problems?
1 | 「人権」概念が確立した歴史・イントロダクション |
2 | 学問の自由 【修正前】:平和主義と平和的生存権 |
3 | 思想信条の自由 【修正前】:基本的人権の限界 |
4 | 平和主義と平和的生存権 【修正前】:包括的基本権と法の下の平等 |
5 | 表現の自由 【修正前】:精神的自由(1)(内心の自由と表現の自由) |
6 | 国務請求権・参政権 【修正前】:精神的自由(2)(同上) |
7 | 経済的自由権(職業選択の自由・居住移転の自由・財産権) 【修正前】:精神的自由(3)(同上) |
8 | 包括的基本権と法の下の平等 【修正前】:経済的自由(職業選択の自由・居住移転の自由・財産権) |
9 | 自己決定権1 【修正前】:人身の自由 |
10 | 自己決定権2 【修正前】:国務請求権と参政権 |
11 | マイノリティの人権1 【修正前】:社会権(生存権・教育を受ける権利・労働基本権) |
12 | マイノリティの人権2 【修正前】:女性の人権 |
13 | 人身の自由 【修正前】:マイノリティの人権(性的マイノリティ・外国人・障がい者等) |
14 | 生存権 【修正前】:まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特段の予習・復習は不要ですが、事前・事後に資料をWEB上にアップロードすることがあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
酒田芳人・伊藤荘二郎の2名で講師を務めます。 講師の弁護士業務の都合により、授業計画に記載の回が前後することがあります(第2回が第3回と入れ替わるなど)