日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB320
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3250
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Understand the importance of conscious and intentional handling of information in the field of social work. Learn about the use of digital technology to transform social work and improve productivity.

【Course Contents】

Despite the growing importance of information in the field of social work, there is little awareness of the fact that information is handled in the field. Awareness of the need for information in the provision of support and services will enhance the quality of support and services.
Learn about the use of digital technology to transform social work and improve productivity (Digital Transformation of social work and care service).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 福祉情報論の進め方
生成AIに関する注意事項
2 福祉情報論とは②
福祉・介護分野における情報の取り扱い
3 福祉情報論とは③
情報の定義、社会のデジタル化
4 福祉情報論とは④
コミュニケーションの定義、プロンプトエンジニアリング(生成AI)
5 福祉情報論 - 記録
6 福祉情報論 - 個人情報保護①
個人情報とプライバシー情報、個人情報保護法が保護するもの
7 福祉情報論 - 個人情報保護②
個人情報保護法
8 福祉情報論 - 利用者・サービス
サービスの特性と定義
9 福祉情報論 - サービスの評価
サービス提供システム
10 福祉情報論 - サービスの生産性
11 福祉情報論 - 問題解決と論理的思考
12 福祉情報論 - クリティカル思考
13 福祉情報論 - ナッジ理論
14 福祉情報論 – まとめ・振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の前にCanvas LMSで公開するレジュメをダウンロードして予習すること。また、情報の重要性とDX(デジタルトランスフォーメーション)の課題は、福祉・介護の現場におけるものでなく、社会全般に通じるものであると考え、身近なことがらに当てはめて考えてみること。
特に「生成AI」に関しては、正しく使用すると生産性を飛躍的に高められる一方で多くの注意事項がある。学生時代に理解し、使いこなせるようになることが将来を左右することになると考え、理解を深めていただきたい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 期間レポート(10%×5回)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
日本福祉介護情報学会編『福祉・介護の情報学』(オーム社 2009年 2,730円)

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】