日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB320/IB320IB320 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ICT/AI技術の活用による福祉介護の変革 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
This course aims to elucidate the central role of 'information' in the context of welfare and care. It will explore the application of ICT and AI technologies in optimising service quality and efficiency. The course will also consider the potential contributions of these technologies to both service users and practitioners.
This course aims to cultivate an appreciation for the centrality of "information" within the context of welfare and caregiving. By reframing the field through an informational paradigm, we will seek to address the multifaceted challenges confronting the sector. ICT and AI technologies, as instruments for optimizing information utilization, are poised to revolutionize not only welfare and caregiving but society at large. Through an examination of the profound societal implications of these technologies, we will acquire a fundamental knowledge base in ICT and AI, thereby preparing us for the challenges and opportunities of the future.
1 | ICT/AI技術による社会変革 |
2 | 福祉介護における情報論 |
3 | 情報とICT/福祉介護のデジタル化 |
4 | コミュニケーション論 |
5 | 福祉介護における記録 |
6 | 個人情報の保護 |
7 | 個人情報の活用 |
8 | サービスの情報 |
9 | サービスの質の確保 |
10 | 生産性の向上 |
11 | 論理的思考 |
12 | クリティカル思考 |
13 | ナッジ理論 |
14 | 福祉情報とICT/AI技術 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の前に、Canvas LMSで公開するレジュメをダウンロードして予習すること。授業中に紹介する生成AIのサービスを使って期中レポートを書いてみるなどICT/AI技術を自ら活用し、その利点と欠点、得られる成果と限界などを理解すること。また、ICT/AI技術の進展と普及が社会全体にどのような影響を及ぼすかを「自分ごと」として考えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
期間レポート(10%×5回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本福祉介護情報学会編『福祉・介護の情報学』(オーム社 2009年 2,730円) |
福祉介護の現場において「情報」が重要な役割を担っていることを理解したうえで、ICT(情報通信技術)やAI(人工知能技術)技術の活用がサービスの質の確保と生産性の向上を実現していることを学ぶ。さらに、これらの技術が利用者や従事者にどのように貢献できるのかを考察する。
This course aims to elucidate the central role of 'information' in the context of welfare and care. It will explore the application of ICT and AI technologies in optimising service quality and efficiency. The course will also consider the potential contributions of these technologies to both service users and practitioners.
福祉介護の現場において「情報」が重要な役割を担っていることへの気づきを得て「情報」の観点から福祉介護の現場を捉えなおすことで、現場の様々な課題の解決を目指す。「情報」を有効に活用するためのツールとしてのICT/AI技術は、福祉介護の現場のみならず社会全体の変革を促そうとしている。ICT/AI技術によって社会全体が大きく変わろうとしていることを学び、これからの社会において必要となる、これらの技術の基本的な知識を修得する。
This course aims to cultivate an appreciation for the centrality of "information" within the context of welfare and caregiving. By reframing the field through an informational paradigm, we will seek to address the multifaceted challenges confronting the sector. ICT and AI technologies, as instruments for optimizing information utilization, are poised to revolutionize not only welfare and caregiving but society at large. Through an examination of the profound societal implications of these technologies, we will acquire a fundamental knowledge base in ICT and AI, thereby preparing us for the challenges and opportunities of the future.
1 | ICT/AI技術による社会変革 |
2 | 福祉介護における情報論 |
3 | 情報とICT/福祉介護のデジタル化 |
4 | コミュニケーション論 |
5 | 福祉介護における記録 |
6 | 個人情報の保護 |
7 | 個人情報の活用 |
8 | サービスの情報 |
9 | サービスの質の確保 |
10 | 生産性の向上 |
11 | 論理的思考 |
12 | クリティカル思考 |
13 | ナッジ理論 |
14 | 福祉情報とICT/AI技術 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の前に、Canvas LMSで公開するレジュメをダウンロードして予習すること。授業中に紹介する生成AIのサービスを使って期中レポートを書いてみるなどICT/AI技術を自ら活用し、その利点と欠点、得られる成果と限界などを理解すること。また、ICT/AI技術の進展と普及が社会全体にどのような影響を及ぼすかを「自分ごと」として考えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
期間レポート(10%×5回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本福祉介護情報学会編『福祉・介護の情報学』(オーム社 2009年 2,730円) |