日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB321/IB321IB321 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会福祉にまつわる現実を可視化する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
・Acquire the basic knowledge related to the meaning, background, and methods of social welfare research.
・Acquire the ability to interpret government statistics and data from existing qualitative and quantitative surveys.
・Acquire the prerequisite knowledge for carrying out research in seminars and graduate research projects.
In this class, we explain the basic knowledge related to the meaning, background, and methods of social welfare research to students who are looking to study social welfare research in earnest in the future. We explain various social welfare research methods, data collection and analysis processes,, taking actual examples of researches into account.
1 | イントロダクション |
2 | 社会福祉調査の歴史 |
3 | 社会福祉調査の目的──記述と説明 |
4 | 社会福祉調査のプロセス⑴──問い,概念 |
5 | 社会福祉調査のプロセス⑵──変数,操作化 |
6 | 社会福祉調査における倫理 |
7 | 先行研究の収集・レビュー |
8 | 量的調査の方法⑴──質問紙の作成 |
9 | 量的調査の方法⑵──標本抽出 |
10 | 量的調査の方法⑶──統計的検定 |
11 | 質的調査の方法⑴──参与観察 |
12 | 質的調査の方法⑵──インタビュー |
13 | 質的調査の方法⑶──ドキュメント分析 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習:授業終了時に次回の範囲を伝えるので,新聞記事やホームページなどを用いて授業内容の予習を行うこと。
事後学習:授業で配付したレジュメや参考文献などを用いて理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
コメントカード兼出席票(30%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには,3分の2以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストを使用せず,授業時に配付するレジュメを中心に進める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623066544 |
2 | 須藤康介ほか | 『新版・文系でもわかる統計分析』 | 朝日新聞出版 | 2018 | 9784022515698 |
3 | 西條剛央 | 『ライブ講義・質的研究とは何か SCQRMベーシック編』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510715 |
・社会福祉調査の意義・背景・方法に関わる基本的知識を習得する。
・官庁統計や既存の質的調査・量的調査のデータを読み解く力を習得する。
・ゼミや卒業研究で調査を行う際の前提となる知識を習得する。
・Acquire the basic knowledge related to the meaning, background, and methods of social welfare research.
・Acquire the ability to interpret government statistics and data from existing qualitative and quantitative surveys.
・Acquire the prerequisite knowledge for carrying out research in seminars and graduate research projects.
本授業では,これから社会福祉調査を本格的に学ぶ学生を対象に,社会福祉調査の意義・背景・方法に関わる基本的知識を解説する。授業では,さまざまな社会福祉調査の手法やデータ収集・分析のプロセスなどについて,調査の実例を紹介しながら説明する。
In this class, we explain the basic knowledge related to the meaning, background, and methods of social welfare research to students who are looking to study social welfare research in earnest in the future. We explain various social welfare research methods, data collection and analysis processes,, taking actual examples of researches into account.
1 | イントロダクション |
2 | 社会福祉調査の歴史 |
3 | 社会福祉調査の目的──記述と説明 |
4 | 社会福祉調査のプロセス⑴──問い,概念 |
5 | 社会福祉調査のプロセス⑵──変数,操作化 |
6 | 社会福祉調査における倫理 |
7 | 先行研究の収集・レビュー |
8 | 量的調査の方法⑴──質問紙の作成 |
9 | 量的調査の方法⑵──標本抽出 |
10 | 量的調査の方法⑶──統計的検定 |
11 | 質的調査の方法⑴──参与観察 |
12 | 質的調査の方法⑵──インタビュー |
13 | 質的調査の方法⑶──ドキュメント分析 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習:授業終了時に次回の範囲を伝えるので,新聞記事やホームページなどを用いて授業内容の予習を行うこと。
事後学習:授業で配付したレジュメや参考文献などを用いて理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
コメントカード兼出席票(30%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには,3分の2以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
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テキストを使用せず,授業時に配付するレジュメを中心に進める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623066544 |
2 | 須藤康介ほか | 『新版・文系でもわかる統計分析』 | 朝日新聞出版 | 2018 | 9784022515698 |
3 | 西條剛央 | 『ライブ講義・質的研究とは何か SCQRMベーシック編』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510715 |