日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB323
Theme・Subtitle 性差別を超えて、人生の可能性を広げるために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.5
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Credits 2
Course Number CMB3100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象
他学部生履修不可
【2024年8月7日付変更】(変更理由:成績評価方法・基準変更のため)

【Course Objectives】

Interpret the structure of modern society from the perspective of gender. Consider the societal backdrop created by having the Male and Female gender, together with a binary system of gender and heterosexuality, as social norms. The purpose of these lectures is to foster these perspectives in our everyday lives and to make us “stop and think” more deeply on these issues.

【Course Contents】

Our society has created a gender system (social and cultural) based on physical differences in physicality. From an objective standpoint on commonly accepted ways of thinking as they relate to male and female gender distinctions, we will consider how this “common wisdom” has been maintained and reproduced through the use of case studies. Gender is about more than just “Maleness” or “Femaleness”. It includes a framework of the way in which human beings relate to each other. We also consider social institutions that have historically been defined exclusively in a heterosexual context, such as family, love, marriage, partnerships and so on.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ジェンダーとセクシュアリティを学ぶ意義
2 ジェンダー形成はいかにして図られるのか-絵本とジェンダー
3 差別はどう作られるのか(その1)-セクシズムという視角を学ぶ
4 差別はどう作られるか(その2)-間接差別から考える
5 性と人権:多様なセクシュアリティ
6 日本の家族制度はジェンダー平等か-戸籍制度から考える
7 恋愛・結婚をジェンダーの視点から考える
8 ライフデザイン・キャリアデザイン(その1)-ジェンダーの視点からの人生設計
9 ライフデザイン・キャリアデザイン(その2)-受講者間の学びの共有
10 ゲストスピーカーによる講義(その1)-多様なセクシュアリティ
11 ゲストスピーカーによる講義(その2)-人身取引の現状と人権
12 生き方としてのジェンダー
13 男女平等政策の現況と展望-社会政策・社会福祉とジェンダー
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については,各回の授業で提示する。授業への参加により多角的な気づきを得て,各自の認識を深めることができているかという点を重視する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 コメントカード兼出席票(30%)
備考 (Notes)
単位修得のためには、3分の2以上の出席を必要とする。

【2024年8月7日付シラバス変更】(変更事由:成績評価基準の変更のため)
変更前:
平常点100%(毎回のリアクション・ペーパー(課題含む)80%、授業内最終レポート20%)
備考欄:成績評価にあたっては,出席を重視する

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定せず随時紹介する。参考資料を毎回配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 堀江有里 『レズビアン・アイデンティティーズ』 洛北出版 2015 9784903127224
2 石田仁 『はじめて学ぶLGBT=基礎からトレンドまで』 ナツメ社 2019 9784816365829
3 千田有紀・中西祐子・青山薫編 『ジェンダー論をつかむ』 有斐閣 2013 9784641177161
その他 (Others)
授業で随時,紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

学生への連絡や資料の提示は、「Canvas LMS」を使用する。
リアクションペーパーは、グーグルフォームを活用する。

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式を中心とし、映像資料や配布資料を適宜活用する。また、理解を深めるためにワークシートを実施する予定である。
授業では、学生への質問も活発に行うので、積極的な参加が期待される。
リアクションペーパーについては、次回授業時にフィードバックを行う。

【注意事項 / Notice】