日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB340/IB340IB340 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3150 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 コミ福スポ学科用科目コードID375 |
With the progress of medical care, social and economic change, along with people’s sense of values, the concept of rehabilitation has changed. Rehabilitation is required not only to support the physically disabled, but also to support the lives of children with developmental disabilities, mental disorders and elderly people with dementia. Understand the principles and practices of rehabilitation that modern society requires.
An overview of the concepts, history, and processes of rehabilitation, providing an introduction to the subject.
The focus of the lecture will be the practice of medical rehabilitation for various specific diseases and disorders.
1 | オリエンテーション リハビリテーションの理念,リハビリテーションの対象領域と主要疾患 ,基本用語と基礎知識 |
2 | リハビリテーションにかかわるスタッフとリハビリテーションプロセス |
3 | 脳卒中のリハビリテーション1 |
4 | 脳卒中のリハビリテーション2 |
5 | 脊髄損傷のリハビリテーション |
6 | パーキンソン病のリハビリテーション |
7 | 切断のリハビリテーション |
8 | 摂食・嚥下のリハビリテーション |
9 | 高齢期のリハビリテーション1 |
10 | 高齢期のリハビリテーション2 |
11 | 発達障害領域のリハビリテーション |
12 | 精神障害領域のリハビリテーション |
13 | 統合失調症のリハビリテーション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がないものは成績評価の対象としない。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 落合 滋之 | 『リハビリテーションビジュアルブック第2版』 | 学研メディカル秀潤社 | 2016 | 9784780911930 |
・パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料なども適宜活用します。
・毎回授業のパワーポイント資料を,Canvas LMSに掲載します。
・2/3以上の出席がないものは成績評価の対象としませんので注意してください。
医療の進歩,社会・経済の変化,人々の価値観の変化とともに,リハビリテーションの概念も変化してきました。リハビリテーションは単に身体障害者の社会復帰を支援するにとどまらず,発達障害児(者),精神障害者,認知症高齢者の生活も支えることが求められています。現代社会が求めるリハビリテーションの理念とその実践について理解を深めます。
With the progress of medical care, social and economic change, along with people’s sense of values, the concept of rehabilitation has changed. Rehabilitation is required not only to support the physically disabled, but also to support the lives of children with developmental disabilities, mental disorders and elderly people with dementia. Understand the principles and practices of rehabilitation that modern society requires.
リハビリテーションの入門として,リハビリテーションの概念,歴史,プロセス等について概観します。講義の中心は具体的な各種疾患や障害に対する医学的リハビリテーションの実際です。
An overview of the concepts, history, and processes of rehabilitation, providing an introduction to the subject.
The focus of the lecture will be the practice of medical rehabilitation for various specific diseases and disorders.
1 | オリエンテーション リハビリテーションの理念,リハビリテーションの対象領域と主要疾患 ,基本用語と基礎知識 |
2 | リハビリテーションにかかわるスタッフとリハビリテーションプロセス |
3 | 脳卒中のリハビリテーション1 |
4 | 脳卒中のリハビリテーション2 |
5 | 脊髄損傷のリハビリテーション |
6 | パーキンソン病のリハビリテーション |
7 | 切断のリハビリテーション |
8 | 摂食・嚥下のリハビリテーション |
9 | 高齢期のリハビリテーション1 |
10 | 高齢期のリハビリテーション2 |
11 | 発達障害領域のリハビリテーション |
12 | 精神障害領域のリハビリテーション |
13 | 統合失調症のリハビリテーション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がないものは成績評価の対象としない。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 落合 滋之 | 『リハビリテーションビジュアルブック第2版』 | 学研メディカル秀潤社 | 2016 | 9784780911930 |
・パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料なども適宜活用します。
・毎回授業のパワーポイント資料を,Canvas LMSに掲載します。
・2/3以上の出席がないものは成績評価の対象としませんので注意してください。