日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB341/IB341IB341 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
子ども理解と子育て支援論/自尊感情を育むために |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
This course is designed for students to understand the significance and importance of guaranteeing children a right to be respected the way they are (a right for self-respect), which is granted to all people from birth, and protecting and developing the self-esteem of all individuals. To be a support provider/parent who develops the self-esteem of children, it is important to nurture one's own self-esteem. From this perspective, students will learn specific methods and ways of thinking and acquire the skill to accept and love themselves. Based on practice, this learning process allows students to deepen their understanding to the fullest. Students will also seek to become happy neighbors (support providers) who affirm, and give their blessing to, all those who they meet and involve as 'being of value the way they are.' This attitude should be based on a firm foundation of self-esteem—understanding that all individuals are of value the way they are, even though they have some shortcomings or weaknesses.
♦Through classroom lectures and practical, hands-on learning programs based on various themes, students are expected to acquire the basic perspectives required for support providers who develop true self-esteem and gain the 'skill to love oneself.' In particular, focus will be placed on self-esteem training skills, including breathing exercises, mindfulness, assertion, and self-care, as well as group work that involves others, including icebreaking activities, interviews, and discussions.
♦By looking at various issues, such as abuse, bullying, and homelessness, students explore how socially vulnerable people and those facing various difficulties in their lives have come to face their problems. Students also consider how they want to be and what they can do to realize a society where we can live together safely, securely, and happily, free from violence in the name of indifference. Based on these considerations, they exchange their views and opinions and empower one another.
※ This is not a one-way lecture course. Students are expected to actively and proactively participate in class activities because each class involves practical work.
1 | オリエンテーション:授業の趣旨とルールについて ※履修生は必ず出席するようにしてください。 |
2 | 真の自己尊重感(自尊感情)とは |
3 | 自己尊重トレーニング➀ |
4 | 自己尊重トレーニング② |
5 | いじめ・虐待、暴力の連鎖を断つために |
6 | 「ホーム」レスと「ハウス」レス |
7 | 子育て支援と子育ち支援➀ |
8 | 子育て支援と子育ち支援② |
9 | 安全安心な人間関係のために コミュニケーションスキルとセルフケア➀ |
10 | 安全安心な人間関係のために コミュニケーションスキルとセルフケア② |
11 | 自己理解から他者理解、そして社会貢献へ➀ |
12 | 自己理解から他者理解、そして社会貢献へ② |
13 | 自分が自分であるために~希望の実現にむけて➀ |
14 | 自分が自分であるために~希望の実現にむけて② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
♦多目的教室(N853)も併用。全授業において実践的なワーク(実技)の実習を伴う。 ♦上記(授業計画)はシラバス執筆時の予定であり,変更する場合がある。履修者は,授業までに「Canvas LMS」にログインして詳細を確認すること。 ♦実技・実習を伴う授業の目的から、特別な事由がないかぎりスマートフォン及びパソコンの使用は制限される。必要に応じて印刷資料及び用紙は配布するが、筆記具(鉛筆やペン)は各自持参すること。 |
授業時に提示された事前学習および事後課題(主に毎回のリアクションペーパー提出)に主体的・積極的に取りくむことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションぺーパー(毎回)(80%) 授業内最終ペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北村年子 | 『おかあさんがもっと自分を好きになる本―子育てがラクになる自己尊重トレーニング』 | 学陽書房 | 2006 | 9784313660434 |
2 | 北村年子 | 『ま、いっかと力をぬいて 幸せなママになるレッスン』 | 赤ちゃんとママ社 | 2012 | 4870140748 |
3 | 生田武・北村年子 | 『子どもに「ホームレス」をどう伝えるか いじめ・襲撃をなくすために』 | 太郎次郎社エディタス | 2013 | 4811840712 |
4 | 北村年子 | 『「ホームレス」襲撃事件と子どもたち―いじめの連鎖を断つために』 | 太郎次郎社エディタス | 2009 | 4811807286 |
5 | ホームレス問題の授業づくり全国ネット | DVD『「ホームレス」と出会う子どもたち』 | ホームレス問題の授業づくり全国ネット | 2013 | 4811840720 |
6 | 岸見 一郎 | 『嫌われる勇気』 | ダイヤモンド社 | 2013 | 4478025819 |
その他 (Others) | |||||
教材用DVD『「ホームレス」と出会う子どもたち』ホームレス問題の授業づくり全国ネット製作 |
講義だけでなく、全授業において実践的なワーク(実技)を伴うため、より積極的・主体的に参加することが求められる。
誰もが生まれながらにして持っている「ありのままの自分を尊重される権利」(自己尊重権)を、子どもたちに保障し、すべての人の自己尊重感(自尊感情:Self Esteem)を守り育てることの意義と重要性を理解する。また、自尊感情を育てる支援者や親であるために、まず自らの自尊感情をはぐくむことが大切であり、その具体的な方法や考え方、「自分を受けいれ愛する技術」を実践的に学び、「腑に落とし」ながら習得していく。そして、欠点や弱さがあっても、「自分は今このままの価値がある」と思える自己尊重基盤のもと、自らが出会い関わる存在に「あなたは今そのままで価値ある存在です」と祝福し貢献できる幸福な隣人(支援者)となることをめざす。
This course is designed for students to understand the significance and importance of guaranteeing children a right to be respected the way they are (a right for self-respect), which is granted to all people from birth, and protecting and developing the self-esteem of all individuals. To be a support provider/parent who develops the self-esteem of children, it is important to nurture one's own self-esteem. From this perspective, students will learn specific methods and ways of thinking and acquire the skill to accept and love themselves. Based on practice, this learning process allows students to deepen their understanding to the fullest. Students will also seek to become happy neighbors (support providers) who affirm, and give their blessing to, all those who they meet and involve as 'being of value the way they are.' This attitude should be based on a firm foundation of self-esteem—understanding that all individuals are of value the way they are, even though they have some shortcomings or weaknesses.
♦座学(講義)だけでなく、毎回テーマにそって、実技・実践(ワーク)をともなう体験学習をおこない、「真の自己尊重感」を育てる支援者としての基本的視座と「自分を愛する技術」を身につけていく。主に、呼吸法、マインドフルネス、アサーション、セルフケア等をふくむ「自己尊重トレーニング」のスキル、また、アイスブレイキング、インタビュー、ディスカッションなど他者と関わる「グループワーク」も、積極的に取り入れ実践する。
♦「虐待」「いじめ」「ホームレス」などの問題を通して、社会的に弱い立場にある人、さまざまな生きづらさを抱える人たちの背景に目をむけ、「無関心という名の暴力」から脱し、共に安全安心に幸せに生きていける社会の実現にむけて、自分はどうありたいか、私たちに何ができるかを、考えあい、相互にエンパワーしあう。
※ 一方向の講義スタイルではなく、全授業において実践的なワーク(実技)を伴うため、学生がより積極的・主体的に授業に参加することが前提となります。
♦Through classroom lectures and practical, hands-on learning programs based on various themes, students are expected to acquire the basic perspectives required for support providers who develop true self-esteem and gain the 'skill to love oneself.' In particular, focus will be placed on self-esteem training skills, including breathing exercises, mindfulness, assertion, and self-care, as well as group work that involves others, including icebreaking activities, interviews, and discussions.
♦By looking at various issues, such as abuse, bullying, and homelessness, students explore how socially vulnerable people and those facing various difficulties in their lives have come to face their problems. Students also consider how they want to be and what they can do to realize a society where we can live together safely, securely, and happily, free from violence in the name of indifference. Based on these considerations, they exchange their views and opinions and empower one another.
※ This is not a one-way lecture course. Students are expected to actively and proactively participate in class activities because each class involves practical work.
1 | オリエンテーション:授業の趣旨とルールについて ※履修生は必ず出席するようにしてください。 |
2 | 真の自己尊重感(自尊感情)とは |
3 | 自己尊重トレーニング➀ |
4 | 自己尊重トレーニング② |
5 | いじめ・虐待、暴力の連鎖を断つために |
6 | 「ホーム」レスと「ハウス」レス |
7 | 子育て支援と子育ち支援➀ |
8 | 子育て支援と子育ち支援② |
9 | 安全安心な人間関係のために コミュニケーションスキルとセルフケア➀ |
10 | 安全安心な人間関係のために コミュニケーションスキルとセルフケア② |
11 | 自己理解から他者理解、そして社会貢献へ➀ |
12 | 自己理解から他者理解、そして社会貢献へ② |
13 | 自分が自分であるために~希望の実現にむけて➀ |
14 | 自分が自分であるために~希望の実現にむけて② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
♦多目的教室(N853)も併用。全授業において実践的なワーク(実技)の実習を伴う。 ♦上記(授業計画)はシラバス執筆時の予定であり,変更する場合がある。履修者は,授業までに「Canvas LMS」にログインして詳細を確認すること。 ♦実技・実習を伴う授業の目的から、特別な事由がないかぎりスマートフォン及びパソコンの使用は制限される。必要に応じて印刷資料及び用紙は配布するが、筆記具(鉛筆やペン)は各自持参すること。 |
授業時に提示された事前学習および事後課題(主に毎回のリアクションペーパー提出)に主体的・積極的に取りくむことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションぺーパー(毎回)(80%) 授業内最終ペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北村年子 | 『おかあさんがもっと自分を好きになる本―子育てがラクになる自己尊重トレーニング』 | 学陽書房 | 2006 | 9784313660434 |
2 | 北村年子 | 『ま、いっかと力をぬいて 幸せなママになるレッスン』 | 赤ちゃんとママ社 | 2012 | 4870140748 |
3 | 生田武・北村年子 | 『子どもに「ホームレス」をどう伝えるか いじめ・襲撃をなくすために』 | 太郎次郎社エディタス | 2013 | 4811840712 |
4 | 北村年子 | 『「ホームレス」襲撃事件と子どもたち―いじめの連鎖を断つために』 | 太郎次郎社エディタス | 2009 | 4811807286 |
5 | ホームレス問題の授業づくり全国ネット | DVD『「ホームレス」と出会う子どもたち』 | ホームレス問題の授業づくり全国ネット | 2013 | 4811840720 |
6 | 岸見 一郎 | 『嫌われる勇気』 | ダイヤモンド社 | 2013 | 4478025819 |
その他 (Others) | |||||
教材用DVD『「ホームレス」と出会う子どもたち』ホームレス問題の授業づくり全国ネット製作 |
講義だけでなく、全授業において実践的なワーク(実技)を伴うため、より積極的・主体的に参加することが求められる。