日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IB345
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3150
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

This class aims to :

(1) understand the overview of clinical geropsychology.
(2) evaluate the elderly from the viewpoint of psychological assessment (at the beginner's level).
(3) understand what kind of psychological support for the elderly.

【Course Contents】

This class consists of three learning topics. First is psychological aging, such as cognitive function, including attention, memory, and intelligence. Second is the assessment of the Elderly with psychological knowledge and using the psychological test. Third is the psychological support techniques for the Elderly and caregivers. Examples include reminiscence therapy, bedside counseling, and psychological education. In particular, the students will also study the psychological aspects of dementia, a typical mental disorder of the Elderly.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス・老年臨床心理学とは
2 加齢による生理学的・心理学的変化
3 老年期の注意
4 老年期の記憶
5 老年期の知能
6 老年期のパーソナリティ
7 老年期の適応
8 老年期の心理学的問題と精神病理
9 認知症の心理学的理解
10 老年期の心理的アセスメント(1) 認知機能検査・神経心理学的検査
11 老年期の心理的アセスメント(2) 演習・その他の検査とスケール
12 老年期の心理的支援1 認知症高齢者支援
13 老年期の心理的支援2 様々な老年期の問題への支援
14 ふりかえりとまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
心理的アセスメントの演習(第11回): 受講生が互いに簡便な認知機能検査を実施する

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前学習: 毎回の授業計画に挙げられた学習内容について予め調べ、質問事項を整理しておく。
授業後学習: 配布された資料および授業で扱った内容について復習し、ノートにまとめる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 課題(レポートや振り返りシート等)の提出を含む授業参画度(30%)
備考 (Notes)
毎回実施する授業内テストもしくは課題レポートの提出をもって出席確認とし、結果を平常点とする(30点満点)。授業参画の姿勢に乏しい場合(例:一定回数以上の欠席)、獲得した平常点から減点を行う。この場合も期末筆記試験の受験は妨げないが、単位取得には高得点が必要となるため注意すること。以上は初回の授業時にも説明する予定である。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは指定しない。資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内にて適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

〆切を過ぎての課題提出は原則一切認めません。
たとえ途中であっても提出して部分点を獲得してください。

【注意事項 / Notice】