日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB348
Theme・Subtitle 地域福祉の多角的な理解
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number CMB3200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

1) Understand the historical development of community welfare and its significance
2) Understand community welfare as required by residents and people who need it; community welfare as provided by social workers; community welfare provided by local government as a policy initiative; community welfare in the context of social welfare laws. Understand the different ways of thinking about community welfare as demonstrated by different practitioners.
3) Explain to others what the requirements are for community welfare.
4) Understand that people with needs tend to fall into a passive position when using welfare services.
5) Understand the need for comprehensive lifestyle support and networking

【Course Contents】

Community welfare is about resolving the lifestyle issues of local residents with lifestyle rights and fulfilling their lifestyle problems. It is the process of putting together services and activities based on the region. In addition, it can be viewed as the construction and operation of a framework to secure this process. Review the historical development of community welfare and how its ideas and practices have been formed and spread. In addition, understand the details of the elements that make up community welfare through examining practical cases. In this way, students themselves consider what community welfare is.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 地域福祉の基本的考え方
2 地域福祉の源流(1) イギリス-COS
3 地域福祉の源流(2) イギリス-セツルメント
4 地域福祉の源流(3) アメリカ
5 地域福祉の展開過程(1) 日本-戦前期
6 地域福祉の展開過程(2) 日本-戦後復興期
7 地域福祉の展開過程(3) 日本-高度経済成長期以降
8 地域社会の概念と理論、地域社会の変化  
9 地域福祉の概念、福祉コミュニティの考え方
10 地域福祉と社会福祉協議会(1) 地域福祉サービス
11 地域福祉と社会福祉協議会(2) 地域福祉活動
12 地域包括ケアシステム、地域共生社会
13 地域福祉と民生委員・児童委員
14 地域福祉と当事者組織

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
適宜、ワークシートを配布し回収する

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日常的に要援護者に関わるニュースに関心をはらうこと。新聞、テレビニュース、話題の書籍などから地域福祉の基本的な考え方(住民主体、生活問題の共同化、ネットワークづくりなど)を読み取る努力が望ましい。復習として配布物等の再読と事例(または授業中に示された課題)の再検討をすること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業内ワークシート・リアクションペーパー等(複数回)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日本ソーシャルワーク教育学校連盟 『最新 社会福祉士養成講座』 「地域福祉と地域包括支援体制」 中央法規 2021 9784805882368

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 牧里毎治・杉岡直人・森本佳樹編 『ビギナーズ地域福祉』 有斐閣 2013 9784641124868
2 岡村重夫 『地域福祉論』 光生館 2009 9784332600930
3 スザンヌ・スレード 『「危険なジェーン」とよばれても 』 岩波書店 2019 9784265851294
4 氷川下セツルメント史編纂委員会 『氷川下セツルメント史 半世紀にわたる活動の記録』 エイデル研究所 2014 9784871685382
5 平瀬努 『民生委員の父林市蔵 亡国の危機を救った「方面精神」の系譜』 潮書房光人社 2014 9784769815747
6 名和田是彦 『自治会・町内会と都市内分権を考える (まちづくりブックレット)』 東信堂 2021 9784798915968
7 久保紘章 『セルフヘルプ・グループ 当事者へのまなざし』 相川書房 2004 4750103179

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

1.社会福祉の価値観を理解できる。
2.社会福祉の社会性、歴史性、実践指向性、開拓性、媒介性、総合性を理解できる。
3.社会問題と社会的課題に関心をもつことができる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC(Wordが備わっていること)

【その他 / Others】

授業内容の理解を深めるため適宜、映像等の視聴覚教材を用いる。

【注意事項 / Notice】