日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB352
Theme・Subtitle 暴力や差別を克服する社会を構想するために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number CMB3200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This subject is one of a group of subjects for deepening the understanding of theory, system, and services required for social workers specializing in interpersonal support. Understand the current situation of women's issues based on sexual discrimination and elucidate the role of social welfare for solving them from the perspective of women's welfare. In addition, acquire skills necessary for supporters of community welfare.

【Course Contents】

Discrimination suffered by women, social disadvantage, and various problems arising from this are collectively referred to as “women's issues.” At present, efforts are being made on a global basis to resolve these issues. These lectures review the current status and future of women's welfare, as well understanding of modern society where women's welfare is required. Students will consider a society without violence and consider ways for living happily.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 性をめぐる差別とは?―授業で大切にする視点の共有と学びを深めるためのアドバイス
2 女性の身体を生きるということ(その1)―生理の時代的変遷から考える
3 女性の身体を生きるということ(その2)―妊娠・出産から考える
4 デートDV―恋愛と暴力
5 ドメスティック・バイオレンス:親密な関係における暴力
6 ドメスティック・バイオレンス防止法とDV対策
7 男性の生きづらさをジェンダーの視点から考える
8 女性支援の現場-ゲストスピーカーから支援の実際とやりがいを学ぶ
9 性暴力の現実と性暴力被害への支援
10 性の商品化と人権―アダルトビデオ・買春から考える
11 女性問題を解決するための法体制―「女性支援新法」による政策の実施体制
12 ひとり親家庭の現状と支援サービス―母子家庭・父子家庭の視点から
13 誰もが輝く人生を生きる―非暴力の社会を創る
14 社会は変わる―受講者による学びの成果の共有

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業では、受講者の声を取り入れて共に考えていくので、積極的な感想や意見の発信が期待される。、

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については,各回の授業で提示する。授業への参加により多角的な気づきを得て,各自の認識を深めることができているかという点を重視する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回のリアクションペーパー(80%)
授業内最終レポート(20%)
備考 (Notes)
成績評価にあたっては、出席を重視する

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 戒能民江・湯澤直美ほか 『危機をのりこえる女たち―DV(ドメスティック・バイオレンス)法10年、支援の新地平へ』 信山社 2013 9784797293043
2 大矢さよこ・湯澤直美 『シニアシングルズ 女たちの知恵と縁』 大月書店 2018 9784272350445
その他 (Others)
授業中に随時紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

リアクションペーパーに感想や気づきを具体的に記述する力を必要とする。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配付や連絡事項などは、「Canvas LMS]を使用する。リアクションペーパーの提出は、グーグルフォームを使用する。

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式を中心とし、映像資料や配布資料を適宜活用する。また、理解を深めるためにワークシートを実施する予定である。
授業では、学生への質問も活発に行うので、積極的な参加が期待される。
リアクションペーパーについては、次回授業時にフィードバックを行う。

【注意事項 / Notice】