日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB355/IB355IB355 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
障害と開発 (Disability and Development) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
初回授業は対面予定。以後の授業については、授業内もしくはCanvas LMSで配信予定。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:100人/ Capacity:100) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 人数制限100名 |
Deepening understanding of movements in the field of disability in international social development, and the efforts to realize rights of persons with disabilities. From the perspective of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, we will consider the roles of various supporters and disabled people themselves, and approaches outside of the welfare framework.
What is development, what is disability, and why are there challenges in dealing with disability-related issues? What kind of approaches are there, and who is development for? What issues does development deny, and what is the present situation and issues in developing countries? These will be investigated in group discussions with solutions and improvements proposed.
1 | オリエンテーション |
2 | 障害とは何か? |
3 | 障害者権利条約の意義と内容 |
4 | アクセシビリティ/バリアフリー/ユニバーサルデザイン |
5 | 障害者運動/自立生活運動 |
6 | 国際開発と障害者/開発とは何か? |
7 | 障害者の貧困と貧困削減 |
8 | インクルーシブ開発/CBR(CBID) |
9 | インクルーシブ開発/障害と開発実践事例 |
10 | 開発をはばむもの(スティグマ・偏見・差別) |
11 | 様々な行為者の役割① |
12 | 様々な行為者の役割② |
13 | 途上国での実践事例 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、授業時に適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト等(40%) 中間レポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業時に資料を配付する。 |
全授業回のうちオンライン授業を1~2回程度実施の予定です(実施回については別途指示をする)
国際社会開発における障害分野での動き、障害者の権利の実現への取り組みについて理解を深める。障害者権利条約の視点を踏まえて、福祉の枠組みにとらわれない様々な支援者や当事者の役割やアプローチについて考察する。
Deepening understanding of movements in the field of disability in international social development, and the efforts to realize rights of persons with disabilities. From the perspective of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, we will consider the roles of various supporters and disabled people themselves, and approaches outside of the welfare framework.
開発とはなにか、障害とはなにか、なぜ障害という問題に取り組むのか、どのようなアプローチがあるのか、誰のための開発なのか、どんな課題が開発を拒むのか、途上国を中心に実際の現状と課題に触れ、グループディスカッション等を通して解決策や改善策を検討する。
What is development, what is disability, and why are there challenges in dealing with disability-related issues? What kind of approaches are there, and who is development for? What issues does development deny, and what is the present situation and issues in developing countries? These will be investigated in group discussions with solutions and improvements proposed.
1 | オリエンテーション |
2 | 障害とは何か? |
3 | 障害者権利条約の意義と内容 |
4 | アクセシビリティ/バリアフリー/ユニバーサルデザイン |
5 | 障害者運動/自立生活運動 |
6 | 国際開発と障害者/開発とは何か? |
7 | 障害者の貧困と貧困削減 |
8 | インクルーシブ開発/CBR(CBID) |
9 | インクルーシブ開発/障害と開発実践事例 |
10 | 開発をはばむもの(スティグマ・偏見・差別) |
11 | 様々な行為者の役割① |
12 | 様々な行為者の役割② |
13 | 途上国での実践事例 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、授業時に適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト等(40%) 中間レポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業時に資料を配付する。 |
全授業回のうちオンライン授業を1~2回程度実施の予定です(実施回については別途指示をする)